Naafhelft waarop met lasercladden een bronzen coating is aange-
bracht. Deze moet nog worden nabewerkt.
Beide naafhelften zijn aan elkaar gemonteerd. Het geheel is op
eindmaat nabewerkt. Ook zijn de smeergroeven al aangebracht. Dit
onderdeel, toegepast bij scheepsaandrijvingen, is hersteld met gelijk
materiaal als het basismateriaal. Het mag namelijk niet worden aange-
past of verbeterd.
Deze nieuwe perszeef wordt inwendig voorzien van slijtvaste coating.
Zo is al in de ontwerpfase een verbetering bedacht en aangebracht.
aan de specificaties te laten voldoen. En omdat we weten
waardoor de slijtage is ontstaan, kunnen we bovendien
verbeteringen aanbrengen en daardoor de levensduur nog
verder verlengen. Bij veel bedrijven moet dit kwartje nog
vallen.”
Recycle versus modificeer
Bedrijven die een nieuwe machine aanschaffen, brengen
hun oude machine vaak naar een recyclingbedrijf. “Recy-
clen is volgens velen een duurzame oplossing, maar daar
ben ik het niet mee eens. Het kost veel energie om machi-
nes te ontmantelen, materialen te scheiden, te sorteren en
te hersmelten om ze vervolgens weer te gebruiken in een
nieuwe machine.” Een nieuwe bestemming voor de ma-
chine zoeken is in zijn ogen een betere optie. Vedder geeft
een voorbeeld: “Een chemische fabriek heeft een gebruik-
te houtshredder gekocht om deze vervolgens in te zetten
om restproduct uit een chemische fabriek te verpulveren.
Aangezien hout heel andere eigenschappen heeft dan dat
restproduct was een aantal onderdelen erg onderhevig
aan corrosievorming. Door juist die onderdelen te behan-
delen en de machine hier en daar wat te modificeren, kon
deze aan een tweede leven beginnen.”
Lease of pay per use
Nog een manier van circulair ondernemen is leasen of
‘pay per use’. “Een aantal van onze partners laat hun
klanten machines gebruiken, terwijl ze zelf de machines
in eigendom houden. Als een machine stuk gaat, komt
deze terug bij onze partner die onderdelen ervan repa-
reert – of door ons laat repareren, zodat de machine weer
optimaal kan functioneren. Deze constructie biedt veel
voordelen. Bedrijven zien direct waar onderdelen sneller
slijten waardoor ze het ontwerp van machines kunnen
aanpassen. Daarnaast weten ze exact waar hun machines
terechtkomen en houden ze de controle.”.
METAAL MAGAZINE JUNI 2020 PRODUCTIETECHNIEK 34
Partners gezocht
Revamo is op zoek naar meer partners. “Wij zoeken
bedrijven die geïnteresseerd zijn in circulariteit. Wij
zoeken nu OEM’ers en producenten die ook de circu-
laire gedachte in hun werkwijze willen gaan invoe-
ren. Dit zijn bedrijven die streven naar een veel lagere
milieubelasting tijdens de gehele levensduur van hun
machines. Daarnaast kunnen bedrijven altijd bij ons
aankloppen om de levensduur van hun onderdelen te
verlengen of de onderdelen te herstellen.”
‘Een coating op slijtgevoelige
plekken aanbrengen, kan al helpen’
32-33-34_revamo.indd 34 18-05-20 17:31