Hierop zit de Tip Dresser, het frees-
apparaat dat een scherpe punt aan
de elektrode freest. De zwenkarm
breng het freesapparaat na elke
150 puntlassen naar de elektrode
toe. Voor de precieze positionering
gebruikt Festo een DNCE-elektroci-
linder. Het aandrijfconcept bestaat
verder uit een EMMS-stappenmotor
en de CMMS-motorcontroller. Via
Profinet communiceert de installatie
met het bovenliggend robotsysteem.
Voor de lastangen aan een van de
ABB-robots heeft Festo een andere
oplossing ontwikkeld. Gestuurd
door een camera brengen de robots
de elektrodes naar een vast opge-
stelde Tip Dresser, die de elektroden
bewerkt. In de tweede bewerkings-
stap brengt de robot de net gefreesde
elektrode naar een tweede camera
die de eerste nieuwe las vastlegt.
“Deze camera maakt een foto van de
positionering van de elektrodepunt
op het carrosseriedeel en stuurt alle
noodzakelijke data naar de robotbe-
sturing, zodat deze de puntlastangen
weer in de juiste positie kan bren-
gen,” legt Leif Winberg uit, bij de
Volvo-fabriek verantwoordelijk voor
de weerstandslasinstallaties.
Fijnafstelling al doorgevoerd
De camera zelf is geïntegreerd in een
behuizing die niet groter is dan een
melkverpakking van 1 liter. Op basis
van deze informatie kan de robot-
besturing voor de volgende puntlas-
sen de positie van de tang uitlijnen
op de carrosseriedelen. Voordat de
tweede puntlas wordt gemaakt, heeft
het systeem deze fijnafstelling al
doorgevoerd. “Hiermee hebben we de
cyclustijd van het elektrodenfrezen
teruggebracht van 35 seconden eerst
naar nu amper nog 9 seconden,” zegt
Winberg. Daarmee haalt Volvo met
de lasrobots bijna de cyclustijd die
men normaal haalt met rondtakt-
machines. Die kennen een cyclus-
tijd van 6 seconden. In de Zweedse
fabriek staan meer dan driehonderd
lasrobots. De totale productiviteits-
verbetering is dankzij de tijdwinst
van 24 seconden per robot heel
groot. .
Een flexibele zwenkarm brengt de freesunit naar de vaste elektrode toe.
De Tip Dressers verminderen de cyclustijden op plekken waar de lasrobots in gebruik zijn.
METAAL MAGAZINE / APRIL 2019 PRODUCTIETECHNIEK 37
‘Oplossing voor de onvermijdelijke slijtage van
de elektroden van de puntlasinstallatie’
36-37_festovolvo.indd 37 09-04-19 08:00