Door het frezen van de laselektroden te automatiseren, is de cyclustijd bij Volvo Zweden fors
gereduceerd.
worden. Dat proces verloopt in
Olofström volautomatisch, wat voor
de Zweedse autofabrikant eveneens
veiligere arbeidsomstandigheden op-
levert. Festo heeft deze oplossing dit
jaar op de Hannover Messe getoond.
Zweden was daar partnerland.
Twee systemen
Festo heeft voor de statische punt-
lastangen een draaiarm ontwikkeld.
in Göteborg en Gent (België). In de
automobielindustrie, waar just-in-
time-levering ver is doorgevoerd, is
zekerheid over aanlevering van cor-
recte delen essentieel, net als korte
cyclustijden. Volvo heeft daarom sa-
men met Festo een oplossing ontwik-
keld voor de onvermijdelijke slijtage
van de elektroden van de puntlasin-
stallatie. Na elke 150 puntlassen zijn
deze stomp en moeten ze nagefreesd
In de Volvo-carrosseriefabriek in
het Zweedse Olofström worden
laselektroden tegenwoordig in een
robotcel volautomatisch nagefreesd
als ze te stomp zijn. Een eerste
camera stuurt het freesproces aan;
een tweede camera controleert
de kwaliteit. Op basis van een
foto van de eerste nieuwe puntlas
wordt de positie nog voordat de
tweede las wordt gelegd, nauwkeu-
rig uitgelijnd. Proceszekerheid is
namelijk voor Volvo even belangrijk
als de kwaliteit van de puntlas-
verbindingen.
In de fabriek in Olofström produ-
ceert Volvo jaarlijks zo’n 50 miljoen
carrosseriedelen voor meerdere
modellen. Elke dag vertrekken vijf
treinen met 280 containers vol car-
rosseriedelen naar de Volvo-fabrieken
Festo automatiseert
puntlasfrezen Volvo
METAAL MAGAZINE / APRIL 2019 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: FESTO, FORDPRODUCTIETECHNIEK 36
‘Cameratechnologie
brengt cyclustijd terug
van 35 seconden naar
9 seconden’
36-37_festovolvo.indd 36 09-04-19 08:00