dat het onderdeel 25 procent lichter
werd en vijf keer langer meeging.
GE nam Morris over en haalde zo de
knowhow in eigen huis om er verder
mee te experimenteren en daarna
daadwerkelijk in de productie te ne-
men. Nu worden alle Leap-nozzles 3D
geprint en in oktober vorig jaar rolde
de dertigduizendste nozzle uit de 3D
printer. Andere projecten zijn onder
meer een helikopter-motor waarbij
negenhonderd op conventionele
Leap-motor bij GE Aviation. Tien
jaar geleden werd een ontwerp
gemaakt voor een nieuwe nozzle die
lichter moest zijn om zo brandstof
te besparen. Het werd echter zo’n
complex onderdeel met twintig
onderdelen die aan elkaar gelast en
daarna gecoat moesten worden dat
het onmogelijk bleek om te produ-
ceren. Morris Technology ging de
uitdaging aan om de nozzle in één
geheel te printen. Het resultaat was
Additive manufacturing in massa-
productie wordt een optie. Maar
dan moet op meer worden gelet
dan alleen de productiekosten,
stelde Ron Klauss, mede-eigenaar
RP2Industrial, tijdens RapidPro in
Veldhoven. Hij ziet vooral kansen
bij relatief kleine, complexe onder-
delen.
Ron Klauss wees op het bekende
voorbeeld van de nozzle van een
AM op RapidPro: nu
naar massaproductie
METAAL MAGAZINE / APRIL 2019 TEKST EN FOTOGRAFIE: TOM VAN DER MEERBEURZEN 16
Vormvrijheid: Trumpf heeft een watergekoelde hogetemperatuur branderkop van Inconel uit één stuk 3D geprint, voor een gasturbine bij een
Siemens Combibrander.
16-17-18_amoprapidpro.indd 16 09-04-19 07:46