De overname
Ebbers Metalworks bleek nog steeds
geïnteresseerd in de overname. Toen
in september 2018 eenmaal de kaar-
ten weer open op tafel lagen, zijn
met hernieuwde moed de gesprek-
ken met Ebbers Metalworks weer
begonnen. Luuk Ebbers, algemeen
directeur van Ebbers Metalworks,
hierover: “Onze interesse voor de
overname vloeit voort uit onze am-
bitie om te groeien in deze branche.
Sinds de introductie van Punchplus,
zo’n twee jaar geleden, hebben
we een sterke groei gerealiseerd.
Daarmee kwamen we op draadvonk-
gebied al snel capaciteit te kort. Aan-
gezien Toon Groen een leeftijd heeft
bereikt om een stapje terug te doen
en Optimum een gezond bedrijf is
in een markt die in het verlengde
ligt van Punchplus, leek een over-
name hier op zijn plek. We zouden
onze bestaande klantenkring beter
kunnen bedienen, we kunnen onze
draadvonkcapaciteit uitbreiden en
tegelijkertijd kan Optimum worden
voortgezet. Ook is er uitwisseling van
kennis en bewerkingsmogelijkheden,
levert het inkoopvoordeel op en is de
afstand met Didam, zo’n tien kilome-
ter, goed te doen.”
Tips van de verkoper
• Stippel een tijdsplan uit en trek voldoende tijd uit voor een overname.
• Loop de verschillende scenario’s na en onderzoek de voor- en nadelen.
• Bereid je voor op een overname. Stap af van langdurige huurcontracten, dure nutsvoorzieningen, internetabon-
nementen, verzekeringen en alarmopvolgingen. Contracten met een termijn van een jaar hebben de voorkeur.
Langetermijncontracten van vijf jaar zijn niet verstandig. Hierdoor kunnen kopers afhaken.
• Zorg voor een goede presentatie van je bedrijf en blijf investeren in machines, software en computers. Wie de
laatste vijf jaar niet heeft geïnvesteerd, wordt minder aantrekkelijk voor een koper. Ook klanten zien dat er niet is
geïnvesteerd.
• Schakel een bedrijfsadviseur in en betrek ook de eigen accountant. Zij hebben ervaring en kunnen een goede on-
dersteuning bieden.
• Bepaal hoe je wil communiceren dat je je bedrijf wil verkopen en in welke sector je dit wil communiceren.
• Onderbouw wat je als bedrijf te bieden hebt en waarin jouw bedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven. Breng
daarbij een duidelijke boodschap over.
• Bepaal de verkoopprijs en onderbouw deze. Voor geïnteresseerde kopers moet duidelijk zijn wat de resultaten,
rendementen en prognoses zijn.
• Houd rekening met het feit dat er ook reacties komen van collega’s die puur uit nieuwsgierigheid van zich laten
horen. Let op met wie je in zee wil gaan.
• Zodra de informatie die moet worden gegeven gevoeliger wordt, zoals financiële informatie, is het ondertekenen
van een geheimhoudingsverklaring geen overbodige luxe.
• Onderschat de emotionele impact niet. Het verkooptraject is een turbulente periode.
Stansgereedschap staat klaar voor verzending.
METAAL MAGAZINE / APRIL 2019 ONDERNEMEN 10
08-09-10-11_optimum.indd 10 09-04-19 07:58