Pagina 5 van: Metaal Magazine 3 – 2014

j a a r g a n g 5 2 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 3 – 2 0 1 4 5
DOOR: REINOLD TOMBERG c E N T E R P U N T
Na vier dagen Techni-Show en Esef in Utrecht krijgt de
vijfde dag – de zaterdag – op de Metav in Düsseldorf (D)
een extra dimensie. Zeker ook omdat ik al op woensdag-
avond, na twee beursdagen dus, de tien vermoeide teen-
tjes van een collega in een warm voetenbadje op Facebook
heb mogen aanschouwen. Inderdaad social media verrijkt
je leven met bijzondere visuele ervaringen. Beursbezoek is
topsport. Interessant en enerverend. Zeker ook omdat ik
die week op donderdag 40 jaar getrouwd was. Verder is
tijdens de beursvrijdag mijn eerste kleinkind geboren.
Maar al die privé-emotie en stress zal u waarschijnlijk wei-
nig of helemaal niet boeien. Voor de metaalbranche is wel
van belang dat de Techni-Show 2014 succesvol was: veel
bezoekers en een mooi opgebouwde beurs met veel
nieuwtjes. De hoogtepunten hebben we verzameld in een
zespagina-artikel elders in dit nummer. Wat voegt de
Metav dan nog toe? Met name een aantal indrukwek-
kende machines op de beursvloer. Fabrikanten als Bimatec
Soraluce, Varnsdorf Tos, FPT, Goratu, Geminis, MTE en
Zayer toonden in Düsseldorf mooie, grote bewerkingsma-
chines. Deze laten we zien in ons volgend nummer. Wat
zijn de vooruitzichten voor 2016? Naar verwachting gaat
er gesleuteld worden aan het concept van de Techni-Show.
Wat ook goed is, is dat de beursdata voor de Techni-Show
en de Metav over twee jaar niet meer samenvallen. De
Metav is naar voren gehaald. Dus als we de Techni-Show
weer zoals altijd medio maart organiseren, is iedereen he-
lemaal happy. De beide beurzen zitten elkaar dan immers
niet meer in de weg.
Een laatste puntje: de beide beursorganisatoren moeten er
toch achter zien te komen waarom veel leveranciers van
verspanende gereedschappen afhaken. Het lijkt wel of er
een herenakkoord is om niet deel te nemen aan beurzen
als Techni-Show of Metav. Jammer, want wat is een ma-
chine zonder gereedschap? Of zetten ze helemaal in op de
AMB dit najaar in Stuttgart en volgend najaar op de EMO
in Milaan?
Teentjes
Reinold Tomberg
r.tomberg@eisma.nl
E
rn
st
D
ir
k
se
n
F
o
to
g
ra
fi
e
Inspecteren op
haarscheurtjes
Technisch sergeant Frank Castonguay giet een
fluorescerende olie over een remonderdeel van
een Boeing KC-135 Stratotanker tankvliegtuig
dat zich in een magnetisch veld bevindt. De in de
olie aanwezige metaaldeeltjes zetten zich af bij
eventuele scheuren. Deze NDI (Non Destructive
Inspection) methode maakt het mogelijk om
snel onderdelen te inspecteren die cruciaal zijn
voor de vliegveiligheid en die met het blote
oog niet waarneembaar zijn. Castonguay is NDI
inspecteur van 100th Maintenance Squadron van
de Amerikaanse luchtmacht dat gestationeerd is
in Mildenhall, England (UK). (foto: U.S. Air Force,
airman 1st class Dillon Johnston)
Duurproef vliegtuigcomponenten bij -55 °C
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaborato-
rium NLR heeft in opdracht van het Belgische
Asco Industries een duurproef uitgevoerd op de
zogenaamde flap tracks van de CSeries van de
Canadese vliegtuigbouwer Bombardier. Een be-
langrijk deel van de test wordt uitgevoerd bij -55
°C. Het koelen gebeurt met vloeibare stikstof.
Het NLR heeft veel ervaring met dit koelingscon-
cept, maar de toepassing ervan in een full-scale
duurtest is een primeur. De duurproef is onder-
deel van het testprogramma dat nodig is om de
CSeries gecertificeerd te krijgen. In het voorjaar
van 2013 voltooide het NLR de eerste 12.000
vluchtcycli om aan de vliegveiligheidseisen voor
de eerste vlucht te voldoen, en droeg daarmee
bij aan de succesvolle eerste vlucht van de CSeries
in september 2013. Het testprogramma is gecon-
tinueerd en loopt nog door tot medio 2014.
Platina, goud en zilver
De testfaciliteit van het NLR simuleert met een moderne hydraulische installatie belastingen zoals die
gedurende de vlucht kunnen voorkomen (foto: NLR)
04-09_Nieuws.indd 5 19-03-14 14:43