het bij de aankondiging van de
fabriek, eind 2020. Het is de auto-
bouwer menens bij het verkleinen
van de totale CO
2
-balans. Wie denkt
dat Renault hiermee vooral goodwill
kweekt, kan er wel eens naast zitten.
Zoals de Amerikaanse hoogleraar
Jawahir, verbonden aan het Institute
for Sustainable Manufacturing (ISM)
van de universiteit van Kentucky
vorig jaar tijdens de IMTS Spark
ook betekenen dat een toenemend
aantal gerecycleerde of herbruikbare
materialen zal worden ingezet of dat
men het onderdeel gaat repareren.
“Re-Factory zal Groupe Renault in
staat stellen om het hoofd te bieden
aan de uitdagingen waarmee de
spelers in de mobiliteits- en automo-
bielindustrie vandaag, en nog meer
morgen, worden geconfronteerd”, zo
zei Luca de Meo, CEO van Renault,
Recycling zal in de toekomst niet
langer de eerste optie zijn als het
gaat om duurzaam gebruik van ma-
terialen. Regenereren, herconfigu-
reren en repareren zijn de nieuwe
trefwoorden. Dit biedt nieuwe
kansen, maar ook uitdagingen, zo
blijkt.
Renault gaat de automobielfabriek
in het Franse Flins ombouwen naar
een Re-Factory. Dit moet de eerste
fabriek voor de circulaire economie
in de mobiliteitssector in Europa
worden, zeggen de Fransen. Daarmee
wil de automobielproducent tegen
2030 een negatieve CO
2
-balans in de
productie realiseren. In vier clus-
ters gaan de Renault-medewerkers,
samen met externe partners en
toeleveranciers, aan de slag om het
materiaalverbruik in de productie
van auto’s terug te dringen. Dit kan
betekenen dat schaarse onderdelen,
bijvoorbeeld omdat er weinig vraag
naar is, 3D-geprint worden; het kan
De repairshop
in de industrie
METAAL MAGAZINE APRIL 2021 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: GUARANTEED. LEIBNIZ UNIVERSITÄTBLIK VOORUIT 22
Guaranteed kan dankzij de zelf ontwikkelde software direct versleten gereedschappen herstellen
met behulp van cladden.
22-23-24_regenereren.indd 2 06-04-21 10:05