Alle ronde borden langs snelwegen
met de maximumsnelheid erop
worden tussen 12 en 16 maart
vervangen door 100km borden.
Vanuit het ministerie van Verkeer
en Waterstaat kreeg HR Groep de
opdracht tot vervanging. Algemeen
directeur Jacques Goddijn vertelt
dat deze operatie geleidelijk is
gegaan.
De borden met 100 die HR Groep in
eigen huis produceert en levert zijn
langs de snelwegen neergezet, maar
dan afgeplakt. Deze zwarte tape
wordt op het uur U weggehaald.
HR Groep brengt alle borden met het
eigen digitale platform Intelligent
Public Space management in kaart.
“Zo inventariseren we de borden
het bord digitaal op een 3M-folie met
UV-bestendig laminaat. Deze speciale
digitale printtechniek is veel min-
der belastend voor het milieu dan
zeefdruk en andere printvormen.
Daarna snijden we het folie naar de
gewenste vorm en plakken deze op
de drager.” Bij de productie van een
duurzame drager worden standaard
verkeersborden door het gebruik
van aluminium coil-coating alleen
nog mechanisch behandeld, geeft hij
aan. De basis is een voorgecoate plaat
aluminium. “Hierdoor is geen sprake
van uitstoot van schadelijke dampen,
geen lozing van afvalwater, geen
chemisch afval (resten verf en filters),
et cetera.”
Produceren en plaatsen
Het bedrijf is de afgelopen periode
druk bezig geweest om de borden
te vervangen. “Normaal gesproken
wordt zo’n klus zo vroeg mogelijk
voorbereid, zodat productie en plaat-
sing gestructureerd verloopt. Nu is
gekozen voor snel produceren en
meteen plaatsen.” Eerder was
HR Groep al betrokken bij de vervan-
ging van 100- en 120km borden door
borden met 130km. Toen gebeurde dat
op één moment, in de late uurtjes.
Behalve aluminium biedt HR Groep
ook dragers van bamboe. “Deze
bamboe verkeersborden zijn een
ultra-duurzaam alternatief, omdat
bamboe een hernieuwbare grondstof
is. Het heeft een negatieve CO
2
-voet-
afdruk over de gehele levenscyclus.”
Voor het gebruik van bamboe als
informatiedrager zijn verschillende
bamboelagen over elkaar gelijmd.
“Het resultaat is een opmerkelijk
duurzaam, kraswerend product dat
niet breekt of vervormt.”.
Snelheid omlaag?
Dan productie omhoog!
METAAL MAGAZINE / MAART 2020 TEKST: TOM VAN DER MEER / FOTOGRAFIE: HR GROEPNIEUWS 8
in Nederland en kunnen we deze
efficiënt beheren door ze te verwijde-
ren of te vervangen,” vertelt Jacques
Goddijn. “In Nederland hebben we
momenteel zo’n twaalfhonderd
snelheidsborden. Wij hebben deze
vervangen met duizend bijbehorende
tekstbordjes (waarop staat hoe laat
deze nieuwe regeling geldt).” De hec-
tometerplaatjes zijn niet vervangen.
Aluminium coil-coating
“Om een 100km bord te maken,
heb je een drager en folie nodig,”
legt Goddijn uit. “Wij doen dit in
de vorm van ‘ultimate signing’. Dit
houdt in dat een bord bestaat uit een
duurzame drager (aluminium coil-
coating) en een duurzaam beeldvlak
(retroreflecterende folie). We printen
08_borden.indd 8 02-03-20 16:34