SKF optimaliseert
Kogellagerproducent SKF gaat Delmia Quintiq-applicaties van Dassault
Systèmes gebruiken om de productieplanning te optimaliseren. Dit via
een virtuele wereld, identiek aan de fysieke installatie of productielijn,
voor het modelleren en simuleren van processen. Zo kan het gebruik van
de eigen capaciteit en van toeleveranciers integraal worden geoptimali-
seerd op het gebied van productie, logistiek, transport, services en me-
dewerkers. Afnemers van SKF zitten in aerospace, transport, industriële
installaties en machines, hightech- en consumentenproducten.
en ontwikkelt zich snel. Dat bete-
kent dat OEM-ers moeten zoeken
naar andere assemblageprocessen
dan voorheen. Ook komen er meer
varianten, kortere product life cycles
en is er in bepaalde regio’s een perso-
neelstekort.”
Robots maken robots
Technologie moet deze uitdagingen
aangaan. “Op het gebied van ma-
nufacturing wordt er straks meer
samengewerkt. Ook door digitalise-
ring en flexibiliteit in de productie
kunnen we dit soort problemen
tackelen. Robots gaan daarin een
grote rol spelen,” verwacht Larsson.
Hij licht een tipje van de sluier op
rondom de ‘factory of the future’
die ABB momenteel in Kangqiao,
in de regio Shanghai, bouwt. “Deze
nieuwe fabriek gaat gebruikmaken
van de nieuwste productieproces-
sen zoals machine learning, digitale
en collaboratieve oplossingen. Het
wordt de meest geavanceerde, geau-
tomatiseerde en flexibele fabriek in
de robotica-industrie wereldwijd; een
fabriek waar robots, robots maken.
Het huisvest ook een R&D-center dat
bijdraagt aan het versnellen van in-
novaties op het gebied van AI.”
Wordt China groener?
Grote OEM-ers in China zijn volop be-
zig met sustainable manufacturing,
smart manufacturing en digitalise-
ring van hun productiefaciliteiten.
Althans, ze praten erover. En dat is
al heel wat in een land wat jaren
geleden bekend stond als één van de
grootste vervuilers ter wereld. Het
is China de afgelopen jaren voor de
wind gegaan. Dat momenteel meer
wordt ingezet op elektrische mobili-
teit dan waar ook ter wereld zegt ook
iets. Bovendien: als China inziet dat
met sustainable manufacturing ook
geld verdiend kan worden, gaat het
ze vast lukken om hun productie-
faciliteiten efficiënter, duurzamer
en slimmer te maken. Het is dan wel
zaak dat de VS, Europa en de rest van
de wereld ook die kant op gaan, want
alleen zo wordt de aarde een beetje
leefbaarder.
De automobielindustrie staat wereldwijd voor grote veranderingen, ook in China.
METAAL MAGAZINE / MAART 2020 PRODUCTIETECHNIEK 45
42-43-44-45_china.indd 45 02-03-20 16:56