Agv’s in de nieuwe assemblagelijn voor
monoBlocks in Pfronten vervoeren de
machinedelen op platforms met een snelheid
van 45 mm/min.
Geïntegreerde digitalisering was,
net als op de EMO, een belangrijk
thema tijdens het open huis van
DMG Mori. “De wereld verandert
snel. Daar moeten wij op inspelen
met verbeteringen,” zegt topman
Christian Thönes. “Klanten willen
niet alleen meer een optimalisering
van werkvloer en machine, maar
ook verbetering van de productie-
efficiency als geheel. Wij moeten
breder denken en ons richten op de
hele productieketen.”
DMG Mori wil zich van een machine-
bouwer steeds meer ontwikkelen tot
‘geïntegreerd solution provider in de
productieomgeving’, bleek tijdens
de Technical Press Conference in het
Zuid-Duitse Pfronten. Dat betekent
dat de focus net als bij de klanten
verschuift van de individuele ma-
chine naar een hogere productiviteit
in het hele proces en op de totale
shop floor, geeft topman Masahiko
Mori aan. “Belangrijk hierbij is, onze
relatie met klanten te versterken
door ze een hoger voordeel te bieden.
Dit gebeurt met service maar ook
door klanten te trainen, hun data te
benutten.” Geïntegreerde digitali-
sering en automatisering is voor de
‘Breder denken: van
machine naar proces’
METAAL MAGAZINE / MAART 2020 TEKST: TOM VAN DER MEER / FOTOGRAFIE: DMG MORI, TOM VAN DER MEERPRODUCTIETECHNIEK 40
gemiddelde klant nog geen realiteit.
“DMG Mori servicet driehonderd-
duizend machines over de hele
wereld,” rekent Mori voor. “Meer dan
honderdduizend daarvan zijn meer
dan 20 jaar oud. Met een marktaan-
deel van 10 procent betekent dit dat
wereldwijd in totaal meer dan een
miljoen metaalbewerkingsmachines
staan van ruim 20 jaar oud. Dit zijn
single machines met één functie,
zonder automatisering, trage com-
puters en met niet zulke efficiënte
spindelmotoren.” Diverse van die
machines moeten geïntegreerd wor-
den in het ‘verknoopte’ productie-
proces. “Daarom is het ook zo druk
in Pfronten.” “We hebben een stevige
basis en gaan op volle snelheid door
ondanks economische tegenwind,”
aldus Thönes. Zo is vorig jaar onge-
veer 20 miljoen euro in Pfronten ge-
investeerd, bijvoorbeeld in de bouw
van een nieuwe logistieke hal en een
nieuwe monoBlocks-assemblagehal.
Ook dit jaar worden miljoenen geïn-
vesteerd.
Nieuwe assemblagelijn
Tijdens de fabrieksrondleiding was te
zien dat de nieuwste assemblagelijn
voor monoBlocks gebruikmaakt van
automated guided vehicles (agv’s). De
lijn is deels gevestigd in een nieuwe
1200 m2 grote hal die gebouwd is
aan de bestaande assemblagehal en
die daarmee nu één geheel vormt.
De totale hal heeft een u-vormige
assemblagelijn met capaciteit voor
duizend monoBlocks per jaar. Het
loopt vanaf voormontage, via grond-
opbouw, geometrie en ombouw naar
de eindcontrole. Digitale informatie-
uitwisseling geschiedt met oplossin-
gen van Tulip, waar DMG Mori een
40-41_dmgmori.indd 40 02-03-20 16:44