Pagina 38 van: Metaal Magazine 2 – 2020

lange, 1900 mm brede en 150 mm
dikke vlamgesneden en gepolijste
platen met een gewicht van elk 18
ton. Ze moesten elk voorzien zijn van
een juist geplaatst gat, voor het kun-
nen ophijsen en weer laten vallen
van de platen. Het dringende verzoek
van Koole Contractors kwam op een
donderdagmiddag om 14:00 uur bij
Jebens binnen. De week daarop, op
vrijdag, moesten beide platen in de
haven van Malta zijn, om van daar-
uit per schip naar het wrak in de
Libische haven te worden vervoerd.
Het tijdschema stond nog meer op
scherp omdat er in diverse landen
een feestdag stond aan te komen.
Just-in-time
Jebens gaf Koole op dezelfde dag
van de aanvraag, om 15:20 uur, al
een aanbod om te kunnen leveren,
waarbij het bedrijf met een levertijd
van vier dagen rekening kon houden.
Direct om 16:00 uur plaatste Koole
Contractors de bestelling. Jebens
bevestigde deze bestelling op vrijdag-
ochtend 8:00 uur met de belofte dat
de platen op de late maandagmiddag
klaar zouden staan voor transport.
Just-in-time kon de expediteur de
afgewerkte platen daarna ophalen
om ze vervolgens naar Malta te ver-
voeren waar het geheel volgens plan
naar Libië door kon.
Koole Contractors was zeer enthou-
siast over de gang van zaken. Voor
het bedrijf uit Vijfhuizen, specialist
in het verwijderen van scheeps-
wrakken en industriële sloop, zijn
noodgevallen en werken op het
scherpst van de snede aan de orde
van de dag. Daarom is Jebens ook
al vijf jaar hun leverancier voor
dergelijke materieelcomponenten.
De bergingsspecialist waardeert
dat, ondanks de hectiek, de samen-
werking altijd oplossings gericht en
betrouwbaar is. Bij tijdsdruk is het
absoluut noodzakelijk dat beloften
waargemaakt worden en bestellin-
gen zo snel mogelijk geleverd wor-
den, stelt Koole Contractors. De zeer
snelle orderverwerking van Jebens
past hier volgens het bedrijf dan ook
goed in.
Enorme krachten
Bij een totale schade, zoals bij dit
project, wordt eerst de lading ter
plaatse verwijderd om het schip
daarna te ontmantelen. Deze onder-
delen worden daarna stuk voor stuk
afgevoerd. Dat stelt extreem hoge
eisen aan de specialisten en hun
equipment. Zij snijden het schip in
stukken met een zo groot en zwaar
mogelijke metalen plaat. Die plaat
wordt met een speciale kraan tot
grote hoogte gebracht en vervolgens
losgelaten, zodat deze als een mes
naar beneden valt. De valhoogte – in
de Libische haven tot een water-
diepte van 8 meter – en de zwaarte
van de plaat zorgen ervoor dat het
geheel werkt als een zeer effectieve
guillotine. De krachten die hierop
inwerken, alsmede de diepte en het
zoutgehalte van het water, zijn van
zeer grote invloed en kunnen vroeg
of laat hun tol eisen, wanneer de
plaat breekt. Dit dreigde dus in Libië
te gebeuren, waarna de bergings-
specialisten besloten de plaat op het
breekpunt af te snijden. Het resultaat
was dat de staalplaat niet meer het
vereiste gewicht had voor de noodza-
kelijke snijkracht. Omdat alle andere
zware platen van Koole Contractors
al in gebruik waren bij projecten in
Noorwegen, Nederland en de Maag-
deneilanden, moest dringend een
plaat van elders komen.
Extreem korte levertijden
Het Duitse Jebens was hier red-
der in de nood. Dit dankzij een
snelle orderverwerking. De vlamsnij-
specialist heeft een speciale service
met extreem korte levertijden voor
specifieke opdrachten, van onder-
delen met een lage complexiteit
en in een beperkt aantal grootten.
Jebens kan dit doen doordat het een
duidelijk omschreven bewerkings-
stroom heeft, vanaf de orderintake
tot aan de overdracht van de goe-
deren. Bovendien meldt het bedrijf
een van Europa’s meest omvangrijke
voorraad van grootformaat zware
platen te hebben, in dikten van
150 mm en meer. Koole Contractors
zocht met spoed twee 7700 mm
Strakke bewerkingsstromen zorgen voor zeer
korte doorlooptijden.
Materiaal direct uit voorraad leverbaar en snel
klaar voor transport.
Platen kunnen in een zo kort mogelijke tijd
geproduceerd worden.
Jebens heeft een omvangrijke voorraad van
grootformaat zware platen in dikten van 150
mm en meer.
METAAL MAGAZINE / MAART 2020 PRODUCTIETECHNIEK 38
36-37-38_jebens.indd 38 02-03-20 16:57