combineren, een nulpuntspansys-
teem, robotisering en grote gereed-
schapsmagazijnen. Behalve snelheid
biedt dit draaifreescentrum een
grote precisie waardoor er weinig
afkeur en nabewerking is.” Dit komt
ook mede vanwege de temperatuur-
stabiliteit in de machine. De digital
twin (een eigen Index-ontwikkeling)
in het productieproces voorkomt
botsingen. “Bij complexe machines
is het vooral bij draaien moeilijk om
de postprocessing naar de machine
goed te krijgen. Postprocessing zit er
bij deze machine standaard in. Dit
is ook een eigen ontwikkeling van
Index dus dan weet je dat het goed
zit.” “Het programmeersysteem is
ook flexibel,” vult Marinus Lodewijk
van leverancier Laagland aan. “Zo
zijn bestaande NC-programmadelen
en DXF-bestanden eenvoudig in te
voeren.” Een laatste probleem bij
24/7 draaien, namelijk lintspanen,
kon Laagland eveneens snel tacke-
len. Chipmaster (beheersing van de
spaanbreedte en -dikte) zorgt onder
80 bar druk voor de juiste oplossing
van dit probleem.
Voor meer inzetbaar
De machine draait sinds begin dit
jaar bij Aeronamic; eerst nog over-
dag, onbemand. Met de digital twin
wordt gekeken of de slijtage van de
beitelplaatjes overeenkomt met wat
in de machine gebeurt. Er wordt nu
één type onderdeel gedraaid. Het
volgende type wordt binnenkort
gekwalificeerd. “Dat betekent veel
vooraf inmeten. Maar dan staat het
en kunnen we ook ’s nachts wer-
ken,” aldus Kleisen. “Index bouwt de
machines volgens een vast systeem.
Bovenin aan de achterzijde zit altijd
de elektronica zodat dit bij service
snel en overzichtelijk bereikbaar is.
Het middendeel is direct toeganke-
lijk voor service en aan de onder-
zijde zit de pneumatiek/hydrauliek.
Deze manier van bouwen zorgt ook
voor een compacte machine en dus
weinig vloeroppervlak. Index heeft al
meer dan 20 jaar een eigen automa-
tiseringsafdeling voor onder andere
werkstukhandling. Het bedrijf loopt
hiermee voorop.”
De Index G220 is live te zien tijdens
de TechniShow op de stand van
Laagland.
Dit artikel is tot stand gekomen met mede-
werking van Laagland.
Operator Gerald Jansen: “Deze machine werkt top. Het is voor ons een grote stap voorwaarts.”
De aan- en afvoer van onderdelen via de
geïntegreerde loopband maakt 24/7 produc-
tie mogelijk.
METAAL MAGAZINE / MAART 2020 PRODUCTIETECHNIEK 21
Vliegtuigonderdelen
Aeronamic werkt voor alle vliegtuigproducenten. Zo wordt onder meer voor
de nieuwe F35 geproduceerd. Het bedrijf heeft in Almelo achttien machines
voor het frezen, draaien, draaifrezen en nabewerken van onderdelen, zoals
turbinewielen en behuizingen tot 600 mm voor pneumatische starters in
vliegtuigen. Omdat de onderdelen meer dan 60.000 toeren maken, worden
ze in huis getest en gebalanceerd. Aeronamic voert onder meer frequentie-
checks, magnetisch onderzoek, wervelstroomonderzoek en scheuronderzoek
uit. De vestiging in Roemenië is voor de wat kleinere onderdelen (max 250
mm).
TechniShow
20-21_laagland.indd 21 02-03-20 16:58