METAAL MAGAZINE / MART 2019 UPDATE 53
van de bladen gebeurde
onder water met een
speciaal team van duikers/
technici. De bemanning
had gemerkt dat het schip
minder soepel voer. Be-
schadigde ‘propeller’bla-
den van de schroef bleken
te leiden tot verminderde
prestaties. De motor
werd daardoor zwaarder
belast en verbruikte meer
brandstof. Door gebruik
te maken van de in eigen
huis ontwikkelde koude
rechtrichttechniek kun-
nen beschadigde rotorbla-
den onder water worden
rechtgetrokken, zonder
dat reparatie in een droog-
dok nodig is, meldt het
bedrijf.
Dispenser voor tools
Mapal
heeft
een
nieuwe
dispen-
ser voor
het opslaan en beheren
van gereedschappen,
componenten en acces-
soires. De nieuwe, relatief
goedkope Unibase-S, single
automatic dispenser zorgt
ervoor dat veelgebruikte
artikelen op een decentra-
le, ruimtebesparende ma-
nier worden opgeslagen
en beheerd. De dispenser
kan worden aangesloten
op bestaande Unibase-
systemen of als indivi-
duele oplossing worden
gebruikt. Het Unibase-S
opslag-dispensingsysteem
kan direct op de werkbank
worden geïnstalleerd. De
96 dan wel 192 comparti-
menten zijn ideaal voor de
opslag van indexeerbare
inzetstukken, gereed-
schappen, opspanplaten
of persoonlijke bescher-
mingsmiddelen.
Schachtkoeling
Mikron Tool heeft nieu-
we CrazyMill frezen met
koeling door de schacht.
Deze zijn tien keer effec-
tiever dan gereedschappen
zonder schachtkoeling,
zegt Hans Rosenbrand,
verkoopleider bij Magis-
tor. “Naar de klant toe
geven we aan dat ze vijf
keer effectiever zijn. Maar
dat garanderen we ook.”
Als voorbeeld wijst hij op
het frezen van een sleuf
van 3 mm bij 3 mm en
1 mm diep in rvs. “Normaal
gesproken frees je met een
hardmetalen frees met
60 meter snijsnelheid en een
voeding van een 0,01 mm/
tand en dat in drie keer op
diepte en dan hoop je dat
de frees het volhoudt tot
het einde van de rit.” Met
een soortgelijke frees met
schachtkoeling is in een
keer op diepte frezen mo-
gelijk met een snijsnelheid
van 180 meter en een voe-
ding van 0,03 mm/tand.
“Dat is omgerekend ruim
1 meter per minuut.”
Reparatie onder water
Hydrex heeft kortgeleden
in Tenerife een beschadig-
de schroef van een 246
meter lang cruiseschip
bewerkt, terwijl het schip
nog in het water lag. Het
repareren en rechtzetten
53_update53advgg.indd 53 25-02-19 15:39