lands Luchtruimtevaartcentrum,
verantwoordelijk voor de afdeling
die zich bezighoudt met de ontwik-
keling van lichtgewicht structuur-
delen. Hij blikt terug op wat de
afgelopen jaren is bereikt en waar in
de toekomst nog meer in zal worden
geïnvesteerd.
Composites & Metal Manufacturing
and Maintenance. Het eerste vierja-
rig fieldlabprogramma rond additive
manufacturing (AM) werd eind 2018
afgerond. Dankzij meerdere geboekte
successen heeft ACM3 vorige maand
een vervolgprogramma gestart. Bert
Thuis is binnen het NLR, het Neder-
Waar sectoren als de lucht- en ruim-
tevaart in de jaren tachtig vooral
interesse hadden in lichtgewicht
composiet, wordt nu ook op de
kostprijs gelet. De materiaalkeuze is
nu gebaseerd op resultaten die met
het materiaal en de bijbehorende
fabricagetechniek kunnen worden
behaald. Dat is niet noodzakelijk
composiet, maar kan ook geprint
metaal of een hybride constructie
zijn. Fieldlab ACM3 deelt vier tips
voor bedrijven die met 3D-printen
aan de slag willen.
De focusverlegging in de markt van
lichtgewicht naar lichtgewicht én
betaalbaar, en de opkomst van 3D-
metaalprinten zorgde tevens voor
een blikverbreding bij het fieldlab.
Oorspronkelijk was het centrum
gericht op het automatiseren van
composiet materialen (Centre for
Automated Composite Manufac-
turing). Enige jaren geleden werd
het omgedoopt tot ACM3 : Smart
Industry Fieldlab voor Automated
Lichtgewicht
én betaalbaar
METAAL MAGAZINE / MAART 2019 TEKST: EVI HUSSON / FOTOGRAFIE: FIELDLAB ACM3SMART INDUSTRIES 48
De SLM 280-HL (selective laser melting) 3D-printmachine van SLM Solutions in het Fieldlab
ACM3.
48-49-50-51_fieldlab.indd 48 25-02-19 16:26