Pagina 29 van: Metaal Magazine 2 – 2019

Als beroepsopleiding moet je mee-
gaan met ontwikkelingen in het
werkveld. Het machinepark moet
aansluiten op de praktijk. Techniek-
college Zuid-Limburg heeft daarom
geïnvesteerd in twee nieuwe drie-
assige bewerkingscentra van Mazak.
De Limburgse opleiding Research
Instrumentmaker is in de MBO
Keuzegids uitgeroepen tot Top-
opleiding 2019. “De beste van heel
Nederland,” zegt docent Bernd Stan-
neveld trots.
Voor het docententeam van Tech-
niekcollege Zuid-Limburg (een
samenwerking tussen de techniek-
sectoren van ROC Leeuwenborgh en
Arcus College) kan het studiejaar
niet meer stuk: na de eerste plaats
in de MBO Keuzegids nu de beide
Mazak verticale VC-Primos 400SG be-
werkingscentra. Op één hiervan staat
een vierde as. “Wat de studenten ont-
werpen, kunnen ze nu ook frezen,”
zegt Bernd Stanneveld. De studenten
van de mbo-opleiding leren program-
meren met Esprit CAM-software. Bij
complexe programma’s konden ze
wel een simulatie doen, echt frezen
niet. “Onze oude machine kon de
nieuwe programma’s dikwijls niet
meer aan. Of niet met realistische
snelheden en snijparameters. Om
een goed onderwijsproduct neer te
zetten dat aansluit op de praktijk,
moesten we dus nieuwe machines
hebben,” zegt hij over de reden om
nieuwe CNC-machines te kopen.
Motivatie
Dat het de twee Mazak-machines
zouden worden, had hij vooraf niet
durven verwachten. “Mazak ziet het
belang van machines in het onder-
wijs in. Hierdoor is het als beste uit
de aanbesteding gekomen.” Voor de
opleiding is het belangrijk dat stu-
denten met CNC-machines werken
die aansluiten op de praktijk van
CNC-verspanen niveau 4. “Motivatie
vinden we namelijk belangrijk,” vult
Mazak voor Research
Instrumentmaker
29
opleidingsmanager Mark Poel aan.
“De studenten kiezen voor een be-
roep dat ze interessant vinden. Daar-
om laten we hen in de opleiding veel
met het vak bezig zijn.” De studenten
gaan in het eerste jaar al op stage.
Bedrijven moesten daaraan wennen.
“Maar ze zien dat het positief is voor
de motivatie van de student, omdat
deze nu al snel in aanraking komt
met het echte werkveld.”
Individuele leerroute
De vijftig studenten krijgen de
ruimte om in hun eigen tempo te
studeren. “Niet helemaal individueel
onderwijs, maar wel zoveel mogelijk.
De leerling staat centraal; niet het
curriculum is leidend.” Zo leren de
studenten in het eerste jaar conven-
tioneel frezen en draaien, volgens
Stanneveld nog steeds de basis voor
een goede CNC-vakman. In het twee-
de jaar gaan ze CNC-frezen. “Maar we
hebben geen leeftijdsbeperking op
het gebruik van de CNC-machines.
Het moet verantwoord zijn, dan
mogen ze CNC-frezen.” Studenten die
sneller door de lesstof heen kunnen,
mogen straks al in het eerste jaar
met de Mazak-machines werken.
Want het praktijkgehalte in de oplei-
ding is hoog: 60 tot 70 procent van
de tijd zijn de studenten praktisch
bezig. De theorie is altijd aan de
praktijk van dat moment gekoppeld.
“Hierdoor snappen ze waarom ze iets
moeten leren. Geef je alleen theorie,
dan haken ze af,” aldus Poel. Met de
beide Mazak-machines in huis maakt
hij zich daar geen zorgen meer om.
Deze artikelen zijn tot stand gekomen
in samenwerking met Yamazaki Mazak
Nederland.
Docent Wilfred Sniekers geeft niveau 4 studente Elle Theunissen uitleg over de nieuwe Mazak-
machine.
29_mazak2.indd 29 25-02-19 15:35