Pagina 21 van: Metaal Magazine 2 – 2019

dat het naadloos aansluit op nieuwe
designmethodieken zoals generative
design, waarbij de computer op basis
van een aantal uitgangspunten een
optimaal ontwerp genereert. Als
voorbeeld geeft Schleifenbaum een
implantaat voor een herniapatiënt.
De designsoftware genereert op basis
van de CT-scan de ideale tussenwer-
velschijf voor de patiënt. Volledig
gepersonaliseerd. En waarschijnlijk
alleen te maken met 3D-printen.
“Via de eindige-elementenmethode
kunnen we precies de stijfheid in het
implantaat aanpassen aan de eisen.
woordig bij het instituut Digital Ad-
ditive Production DAP van de RWTH
Aachen, een van de AM onderzoeks-
instituten in Aken, gekoppeld aan
de leerstoel met dezelfde naam. Hij
stelde onlangs tijdens een Colloqui-
um van het onderzoeksinstituut voor
vloeistofstroming IFAS duidelijk dat
3D-printen nooit alle andere tech-
nieken gaat vervangen. “We zullen
additive manufacturing meer gaan
inzetten. Maar ik wil de illusie weg-
nemen dat uit één apparaat straks
een kant-en-klaar product komt. Dat
kan met geen enkele technologie.”
Misschien sieraden, zo houdt de on-
derzoeker een kleine slag om de arm.
“Maar belaste functionele delen haal
je niet makkelijk uit de 3D-printer.”
Day maakte in zijn presentatie een
aantal kritische kanttekeningen.
Bij de CNC-freestechnologie heb je
zoveel aanbieders, dat de klant kan
kiezen. Bij 3D-metaalprinten is er
een beperkt aantal aanbieders van
commerciële systemen. “Je kunt nog
niet zeggen: dát bedrijf doet het be-
ter, ik ga naar de concurrent.” Boven-
dien ontbreekt het bij de fabrikanten
van 3D-metaalprinters aan ervaring
in de machinebouw, vindt hij. Tech-
nisch ziet Day veel problemen door
spanningen in het werkstuk, opge-
bouwd door de warmte die tijdens
het proces wordt ingebracht. En dan
is er nog de noodzakelijke nabewer-
king. “In 90 procent van de gevallen
gebeurt dat handmatig.” En dan is
er de thermische nabehandeling,
zoals hot isostatic pressing (HIP). “De
warmtebehandeling is een essentieel
bestanddeel van het hele proces. We
kunnen niet zonder.”
Waarom AM nodig is
Genoeg redenen dus, zou je den-
ken, om additive manufacturing
links te laten liggen. Nee hoor. De
universiteit en de onderzoeksinstel-
lingen hebben niet voor niets meer
dan honderd onderzoekers op de
technologie gezet. Het DAP-instituut
wil additive manufacturing naar het
niveau van serieproductie tillen. En
daar zijn goede redenen voor, zo zei
professor Johannes Henrich Schlei-
fenbaum van het DAP vorig jaar
tijdens de Metav in Düsseldorf. “Ad-
ditive manufacturing is een cruciaal
onderdeel van agile productontwik-
keling en productie.” Hierdoor kan
de ontwikkeling van nieuwe produc-
ten veel sneller dan we tot nog toe
gewend zijn. Schleifenbaum verwees
in zijn presentatie destijds naar de
e-Go, de kleine elektrische stadsauto
die in drie jaar tijd in Aken is ontwik-
keld, inclusief de flexibele produc-
tielijn. Een andere reden waarom
volgens de Akense onderzoekers 3D-
printen echt wel zal doorbreken, is
Een van de 3D-metaalprinters op de campus in Aken is de Concept Laser XLine 2000R, een
van de grootste poederbedmetaalprinters in de wereld.
Bij de Digital Additive Production-leerstoel is op deze grote machine onder andere dit 6 kilo
zware inlaatspruitstuk voor een Ford F150 pick-up geprint. Dit is de nieuwe racetruck van de
Amerikaanse stuntrijder Ken Block.
METAAL MAGAZINE / MAART 2019 PRODUCTIETECHNIEK 21
4
20-21-22-23_metaalprinten.indd 21 25-02-19 15:33