AM gaat niet alles vervangen
De verhalen over 3D-metaalprinten
zijn veelbelovend. De wereldwijde
verkoopcijfers groeien fors. Toch
zijn er ook nog steeds engineers die
vraagtekens bij de technologie stel-
len. Misschien komt dat ook wel door
de hooggespannen verwachtingen
die enkele jaren geleden werden ge-
schapen. “In 2011 werd voorspeld dat
we in 2015 alles zouden 3D-printen.
De trend is er wel, maar ik heb de
indruk dat lang niet alles is geprint
vandaag de dag,” zegt Robin Day. De
luchtvaartingenieur werkt tegen-
3D-printers staan hier ook zo’n 25
3D-metaalprinters. Daaronder een
van de grootste poederbedmachi-
nes, de Concept Laser XLine 2000R,
waarop onlangs nog een groot,
6 kg zwaar inlaatspuitstuk voor een
Ford racetruck is geprint. Daarnaast
houden de onderzoekers zich bezig
met Directed Energy Deposition, het
oplassen met laser en poeder of laser
en draad. Dat is de techniek die in
Rotterdam onder meer is gebruikt
voor het 3D-printen van de eerste
gecertificeerde scheepsschroef ter
wereld.
Het 3D-printen van metaal is een
van de snelst groeiende technieken
in het hele spectrum van 3D-print-
technieken. Maar is de techniek al
goed genoeg voor kritische, zwaar
belaste onderdelen? En gaat addi-
tive manufacturing andere technie-
ken verdringen? Of ligt de kracht
misschien in de combinatie van AM
met mechanische bewerkingen?
Als er één regio in de wereld is waar
veel onderzoek naar 3D-metaalprin-
ten plaatsvindt, is het wel Aken.
Hier is eind jaren negentig bij het
Fraunhofer ILT de laser-poederbed-
technologie uitgevonden. De tech-
nologie zoals fabrikanten als EOS,
Renishaw, Trumpf en ook Additive
Industries toepassen, vindt hier zijn
oorsprong. Op de nieuwe campus
van de RWTH, die volop in ontwikke-
ling is, zijn momenteel zo’n honderd
onderzoekers elke dag bezig met de
verdere ontwikkeling van de tech-
nologie. Afgezien van de kunststof
‘3D-metaalprinten
komt er heus wel’
METAAL MAGAZINE / MAART 2019 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: FRANC COENEN, FORDPRODUCTIETECHNIEK 20
Tot nog toe beperken de projecten zich vaak tot one off toepassingen, zoals dit 3D-geprint
motorframe voor BMW. Stilaan komen er ook serieuze, seriematige toepassingen op de markt.
20-21-22-23_metaalprinten.indd 20 25-02-19 15:33