seert. Belangrijke reden voor de prijs
was de methode die bedacht is om
zo snel mogelijk een herstelbon aan
te maken op het moment dat een
medewerker constateert dat een ge-
produceerd onderdeel niet optimaal
is. “Het is een mooie it-oplossing,”
vindt Volgering. “Je moet je voorstel-
len dat er gedurende de dag altijd
wel een product is dat niet voldoet
aan de eisen. Als een medewerker
dat constateert, drukt hij op de knop
‘automatisch herstel’.” De software
stuurt vervolgens een signaal naar
de productiehal, waar een zwaailicht
alle medewerkers op de herstelbon
attendeert. “Gevolg is dat iedereen
zicht heeft op het probleem. Het
kan ertoe leiden dat de beschikbare
laseroperator snel schakelt met het
snijden van een herstelstuk. Dit moet
namelijk snel opgepakt worden, is de
afspraak,” zegt Volgering die samen
met Strategie- & innovatieadviseur
Michael Röder sturing geeft aan de
QRM-verbeteringen. “Ik durf wel te
stellen dat de omzetten mede stijgen
omdat we tijd centraal stellen en niet
meer de kosten.”
Door de nieuwe werkwijze is het
volgens Volgering ook mogelijk ge-
worden dat een werknemer een klus
waar ruimte in zit, even los kan laten
om een collega te helpen bij een
opdracht die tegen de deadline aan
zit. Die flexibiliteit is alleen mogelijk
doordat het hele bedrijfsproces is
aangepakt. Onder andere ook door
zogeheten crosstrainingen, waardoor
iedereen breder inzetbaar is. De snel-
lere doorlooptijden, zorgen voor een
snellere afhandeling en een meer
flexibele inzetbaarheid. .
Ontbramen van onderdelen, bedoeld als houders voor glazen melkflessen.
METAAL MAGAZINE / MAART 2019 ONDERNEMEN 17
Pilotcel
Onderdeel van Blozo’s nieuwe werkproces is ook de ‘pilotcel’. Dit is een
speciale eenheid van drie ervaren medewerkers, allen gespecialiseerd in
een eigen werkveld. De projectgroep richt zich op specifieke wensen van
een klant. Dit speciale team is onderdeel van de gekozen QRM-strategie.
Blozo verwacht hier in de toekomst nog meer gebruik van te maken om zo
klanten nog beter en sneller te bedienen.
Een ‘pilotcel’ bij Blozo.
‘Machines mogen stilstaan,
mensen ook, maar het
product niet. Dus moet
de wachttijd worden
geëlimineerd’
‘De software stuurt
een signaal naar de
productiehal, waar
een zwaailicht alle
medewerkers op de
herstelbon attendeert’
14-15-16-17_blozo.indd 17 25-02-19 15:31