Pagina 15 van: Metaal Magazine 2 – 2019

mensen tevredener zijn wanneer het
werk inzichtelijker voor hen is en als
ze er invloed op kunnen uitoefenen.
Het bordsysteem in onze produc-
tiehal is dan leidend. In plaats van
separate werkbonnen, wordt geke-
ken naar de totale doorstroom van
opdrachten.”
Rijbaan
De werkprocessen in de productiehal
in Vlaardingen zijn flink gestroom-
lijnd. Blozo hanteert nu zogeheten
‘rijbanen’ of ‘productiestraten’. Er
zijn er vijf: een baan voor vlakke
onderdelen, een voor kantonderde-
len, een voor robotproducten, een
voor samengestelde producten en
de eerder besproken productiestraat
voor prototypes en herstelproducten.
Volgering: “De orders die een bewer-
zit,” vervolgt Volgering. “Wij hebben
deze tijd aanzienlijk verkort omdat
we de klant zo weinig mogelijk wil-
len laten wachten. Machines mogen
stilstaan, mensen ook, maar het
product niet. Dus moet de wachttijd
worden geëlimineerd.”
Een belangrijke pijler in Blozo’s
filosofie is dat de werknemer meer
inzicht en invloed krijgt op zijn
werk. “Onze voormannen zijn prak-
tijkopleiders geworden die zelf ook
onderdeel zijn van het productie-
proces en dus zijn er meer productie-
uren beschikbaar,” aldus Volgering.
“Het team maakt zelf uit hoe ze
voor die week de opdrachten willen
uitvoeren. Dagelijks hebben we in de
ochtend even een korte afstemming
met z’n allen en we merken dat de
waarmee de functionaliteit verbeterd
werd,” legt Volgering uit. “De schets
voor het idee hebben we digitaal
mogen ontvangen. Hier hebben we
vlot op gereageerd door het onder-
deel zo snel mogelijk te produceren
en te leveren. Twee dagen daarna
kon onze klant het onderdeel fysiek
uitproberen. In deze fase gaat het
om snelheid en worden langdurige
inkoopprocessen en engineering om-
zeild. We helpen de klant hiermee
op weg door snel iets te laten testen,
waardoor ze vervolgens kunnen
doorpakken.”
Het grote voordeel voor de opdracht-
gever is de snelheid waarmee dit
gebeurt. “De engineer van onze
klant hoeft niet eerst zelf materialen
te bestellen en revisietekeningen
te maken. Nee, er wordt enkel een
idee met ons gedeeld. De productie
van een prototypeonderdeel is voor
fabrikanten in de praktijk vaak tijd-
rovend, waardoor zij niet optimaal
kunnen testen. Dat kan dus nu bij
ons wél; en heel snel,” verklaart Vol-
gering. Of een ontwerp nou complex
is of niet, er moet een machine spe-
ciaal voor dat ene ontwerp ingesteld
worden. “Niet alle metaalbedrijven
kunnen snel schakelen naar de pro-
ductie van kleine volumes. Het is ook
lastig om zoiets zomaar tussendoor
te draaien. Wij hebben daar ruimte
voor gecreëerd.”
QRM
De inrichting van de ‘productie-
straat’ (lees: andere werkwijze) is
mogelijk geworden omdat Blozo de
laatste twee jaren heeft gesleuteld
aan de bedrijfsprocessen. Hierdoor is
rust en tijd ontstaan die het mogelijk
maken dit soort testen uit te voeren.
“Vanaf januari 2017 hebben we onze
processen telkens verder verbeterd.
Dat werkt. De productiestraat voor
prototypes is slechts één onderdeel
van het ingevoerde QRM: Quick
Response Manufacturing. Dit heeft
geleid tot snellere afhandeling van
orders.”
“Het is eigenlijk te gek dat een klant
drie weken moet wachten op een
klus waar 16 uur of 20 uur werk in
METAAL MAGAZINE / MAART 2019 ONDERNEMEN 15
4
‘We helpen de klant op weg door snel iets te
laten testen, waardoor ze vervolgens kunnen
doorpakken’
Arno Volgering: “De doorlooptijd van orders is aanzienlijk ingekort.”
14-15-16-17_blozo.indd 15 25-02-19 15:31