Pagina 18 van: Metaal Magazine 10 – 2015

j a a r g a n g 5 3 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 1 0 – 2 0 1 5 1918 j a a r g a n g 5 3 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 1 0 – 2 0 1 5
Dankzij een boor van Mapal heeft Brabant Alucast bij de bewerking van carters het aantal
boormeters verhoogd van 560 m naar 12.288 m. Ook de cyclustijd is fors omlaag gebracht.
Gekozen is voor een gemodificeerde Tritan-Drill. De kenmerken van deze boor zijn een
aangepaste coating, een optimalisatie van de koelmiddeldoorvoer en het boren geschiedt met
drie snijkanten.
Is het boren van tien gaten met een diameter
van 10 mm en een diepte van een 80 mm in
gietaluminium met een zo hoog mogelijke voe-
ding en zonder speciale eisen aan de tolerantie
en ruwheid eigenlijk moeilijk? ‘’Geen pro-
bleem’’, zal menig werkvoorbereider zeggen. Er
zitten echter wat addertjes onder het gras. De
medewerkers van Brabant Alucast hebben dit
ervaren. In 2006 begon men met het gieten en
bewerken van het bodemdeel van een carter
voor PSA Peugeot Citroen. De seriegrootte be-
draagt hierbij circa 480.000 stuks per jaar. Per
product spreken we dan van tien gaten met de
genoemde afmetingen. Inzetten van boren met
PKD-wisselplaten (polykristallijne diamant) zou-
den de klus eenvoudig moeten klaren. Maar
gereedschapbreuk in de transferstraat leidde
tot machinestilstand en afkeur. ‘’Gereedschap-
breuk is altijd problematisch omdat je nooit
helemaal kunt voorkomen dat een foutief
werkstuk bij de klant terechtkomt met reclama-
ties als gevolg’’, zegt Christiano Sala (parts &
proces development engineer bij Brabant Alu-
cast in Oss). “Bovendien kun je met een onvoor-
ziene machinestilstand bij zo’n vergaand geau-
tomatiseerde installatie niet zo eenvoudig om-
gaan als bij een bewerkingscentrum. Productie-
onderbrekingen zijn veel ingrijpender.’’ Niet
alleen het thema gereedschapbreuk hield Bra-
bant Alucast bezig. Ook de standtijd van 560
mm (7.000 gaten) die behaald werd met de
PKD-boren en de cyclustijd bepaald, waren niet
naar tevredenheid. Hoewel de automotive-
toeleverancier de bewerking al had gesplitst in
twee stations (zes en vier gaten) van de rotatie-
transfermachine, lukte het niet om de cyclustijd
te reduceren tot minder dan de gewenste 45 s.
‘’Een groot aantal factoren bemoeilijkten de
bewerking’’, zegt Sala terugkijkend.
Lastig
Het gat is aan beide zijden van het werkstuk
voorgegoten in de vorm van een blind gat. Dit
is noodzakelijk omdat de gaten zich bevinden
in het gedeelte van de lagering van de motor,
waar een hoge hardheid en minimale porositeit
vereist zijn. Na ongeveer een jaar schakelde
Brabant Alucast over van een PKD-boor op een
hardmetalen standaardboor met twee spaan-
groeven. Maar dit maakte voor de gereed-
schapbreuk en standtijd weinig uit. Na een on-
verwacht hoge vraag in 2010, die tot een leve-
ringstekort leidde, veranderde Brabant Alucast
van boorleverancier. De nieuwe leverancier be-
schikte over een gereedschapslijperij in de
buurt en zette een hardmetalen boor met twee
spaangroeven in de bewerkingsmachine. Na
een paar maanden werd besloten om een boor
met drie groeven te gebruiken, maar ook dit
gaf niet voldoende verbetering.
Sala: ‘’De beslissende doorbraak kwam in 2012.
Mapal zette de kentering in gang met een
hardmetalen boor met twee spaangroeven die
was aangepast aan de specifieke eisen van de
bewerking. Deze gecoate boren hebben een
speciale snijkantgeometrie en extra koelkana-
len halverwege de spiraalgroef. Er is een goed
resultaat geboekt: De standtijd nam toe tot
7.600 m (100.000 gaten) bij een voeding van 0,5
mm/omw. In vergelijking met de PKD-boren
werd de levensduur verhoogd met een factor
dertien. Dankzij die verhoging hoeft Brabant
Alucast de boor niet langer te herslijpen. Sala:
‘’We hebben duidelijk onze doelen bereikt in
termen van procesbetrouwbaarheid’’.
Agressief
In een volgende optimalisatiestap besloot Nor-
bert Thoma, technisch adviseur bij Mapal, om
gebruik te maken van een aangepaste hardme-
talen Tritan-Drill. Deze boor wordt onder an-
dere gekenmerkt door een ‘agressieve’, zelfcen-
trerende dwarssnijkant die zich in het materiaal
vastbijt bij het eerste contact met het werkstuk
en de boor in positie houdt zodat deze niet uit
het centrum wegloopt. Mapal ontwikkelde
deze boor begin 2014 met het behoud van de
Boren onder moeilijke
condities
Christiano Sala van Brabant Alucast (rechts) en Norbert Thoma van Mapal: ‘’Verheugd over de behaalde
verbeteringen van gereedschap-levensduur en-betrouwbaarheid (foto’s: Mapal)
18-19_mapalbrabantlvh.indd 18 07-12-15 15:31