transport dat nodig is en waar iets
vandaan komt.” Mokumono profi-
leert zich hiermee. Op de website
kopers zal het niks uitmaken, maar
ik denk dat consumenten gemiddeld
meer oog zullen krijgen voor het
toekomst, als de aantallen oplopen,
eventueel gerobotiseerd worden.
Monodeel
Hoewel de merknaam Mokumono Ja-
pans klinkt, is het een puur Holland-
se merknaam: de samenvoeging van
Mokum en monodeel. Het ontwerp
van de plaatdelen is zo dat je met
de twee helften twee verschillende
framematen kan bouwen. Voor de
S maat snijdt de laser aan de voor-
kant, waar de aansluiting voor de
carbon voorvork wordt gelast, net
iets meer materiaal weg. Het af-
valmateriaal in de productie kan
gerecycled worden, een voordeel van
de keuze voor aluminium. “Maar dat
is niet leidend geweest”, zegt Tom
Schiller. “Aluminium past als materi-
aal bij de fiets.” Niet alleen omwille
van het lichte gewicht – het frame
van Mokumono Delta S weegt 2,1 kg –
ook vanwege het duurzame karakter.
“Wij willen frames met een lange
levensduur.”
Lokale productie
Voor Bob Schiller is lokale productie
altijd het uitgangspunt geweest. Het
productieconcept voor deze fietsen
zorgt ervoor dat de opstartkosten
relatief beperkt blijven. Tom Schiller:
“Momenteel worden aan de randen
van West-Europa, in Roemenië en
Portugal, dedicated fabrieken voor
fietsframes gebouwd. Dergelijke
fabrieken vergen miljoenen investe-
ringen en een lange voorbereiding.
Wij tonen aan dat je met ons concept
snel de productie kunt opzetten.”
Hoewel Mokumono Cycles meerdere
awards heeft gewonnen met dit
concept, heeft de rest van de Euro-
pese fietsindustrie pas afgelopen
jaar belangstelling gekregen voor
het productieconcept. Deze interesse
wordt vooral gevoed door de leve-
ringsproblemen vanwege corona. Bij
de fietsfabrikant is het streven om
het aantal transportkilometers laag
te houden, ingegeven door de hang
naar duurzamer produceren. Men
verwacht dat consumenten meer en
meer waarde zullen gaan hechten
aan lokale productie. “Een aantal
Fiets voor woon-werkverkeer
De Delta S is de e-bike van Mokumono Cycles, bedoeld als vervoermiddel
voor woon-werkverkeer. Daarom zit er een compacte accu in, goed voor
60 kilometer. Het design is zodanig dat alle kabels in het frame zijn weg-
gewerkt. De aandrijving komt van een Hydrive 250W motor uit Taiwan; de
pedaalkracht wordt op de achteras overgebracht via een carbon tandriem
uit Duitsland. Ook de voorvork is van carbon (afkomstig uit Taiwan) waar-
door de complete e-bike inclusief de accu zo’n 14,5 kg weegt. Dit jaar start
Mokumono uit Diemen de export naar Duitsland. De gewone stadsfiets,
waarmee alles is begonnen, maakt nog zo’n 10% van alle verkopen uit.
Mokumono wil met een productie zo dicht mogelijk bij huis, het aantal transportkilometers van
de onderdelen zo laag mogelijk houden. Dit aantal kilometers bedraagt ongeveer de helft van die
van een gemiddelde fiets.
METAAL MAGAZINE FEBRUARI 2021 UITBESTEDEN OF IN EIGEN HUIS? 38
36-37-38-39_mokumono.indd 38 10-02-21 17:20