De fietsenfabrikant richt zich op het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Daarvoor is de accucapaciteit van de e-bike die voor een actiera-
dius van 60 kilometer zorgt, ruim voldoende. Hierdoor blijft het gewicht zeer laag.
ingegeven door leveringsproblemen
als gevolg van de coronamaatregelen,
onderliggend speelt het thema duur-
zaamheid mee. Moet je onderdelen
en producten wel van over de halve
wereld verschepen? Voor Bob Schiller
is dat niets nieuws. Vijf jaar geleden
is hij voor zijn afstudeerwerk aan de
Design Academy in Eindhoven al aan
de slag gegaan met een nieuw pro-
nomie als Nederland. Het sluit ook
naadloos aan op de trend om dicht
bij de eindgebruiker te produceren.
Lange, vaak complexe supply chains
kregen weer extra de aandacht, toen
de coronapandemie leidde tot onder-
broken aanvoerlijnen. Kunnen die
supply chains korter? Minder com-
plex? Is de recente aandacht vooral
Fietsland Nederland produceert
al decennialang geen fietsen meer.
Frames en veel andere onderdelen
komen namelijk uit lagelonenlan-
den. Dat kan anders, vond indus-
trieel ontwerper Bob Schiller. Met
de automobielindustrie voor ogen
heeft hij voor Mokumono Cycles
een productieproces bedacht dat
goed past in een ontwikkelde eco-
Nederlands fietsframe
uit plaat geperst
METAAL MAGAZINE FEBRUARI 2021 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: MOKUMONO CYCLESUITBESTEDEN OF IN EIGEN HUIS? 36
36-37-38-39_mokumono.indd 36 10-02-21 17:20