in een laat stadium te bevriezen.
Assemblagemedewerkers geven in
het systeem aan welke problemen ze
in de productie ervaren. Ze verwer-
ken ook de echte tijd die ze nodig
hebben voor een montagetaak, zodat
de planners de afwijkingen zien ten
opzichte van de theoretische tijd. Zo
gebruiken ze de data en het digi-
tale fabrieksmodel om continu de
productie te optimaliseren. Toeleve-
ranciers zijn eveneens gekoppeld aan
dit systeem. Ook in de gebruiksfase
van de e.Go Life blijven data verza-
meld worden. Daarmee wil men op
termijn naar predictive maintenance
toe. Een andere manier waarop de
auto in en vervolgens wordt hij stap
voor stap door het reparatieproces
geleid. Via Teamviewer is de monteur
zelfs vanuit de fabriek op afstand te
ondersteunen.
Tijdens de Metav 2020 (van 10 tot 13
maart in Düsseldorf) is er een speci-
aal themapaviljoen Automatisering
& Digitalisering. Hier worden con-
crete voorbeelden getoond en zijn er
dagelijks presentaties. .
Met dit soort slimme tags zijn producten eenvoudig door de hele fabriek te volgen en wordt veel
zoekwerk bespaard.
Voor 40 miljoen euro is in Aken een gedigitaliseerde fabriek gebouwd waar jaarlijks dertigduizend
auto’s gebouwd kunnen worden.
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2020 SMART INDUSTRIES 43
EV voor 16.000 euro
De e.Go Life is een in Aken
ontwikkelde compacte batterij
EV (elektrisch voertuig), geschikt
voor vier inzittenden. Met dit
concept wil oprichter professor
Günther Schuh aantonen dat
je voor minder dan 40 miljoen
euro een autofabriek kunt
bouwen voor jaarlijks maximaal
dertigduizend EV’s. Een klas-
sieke autofabriek vergt al gauw
een investering van een slordige
miljard euro, met name vanwege
de robotisering en automati-
sering. Daarnaast wil Schuh
aantonen dat je voor 16.000 euro
in Duitsland een elektrische
auto kunt bouwen. Dat doet hij
door zoveel mogelijk standaard
componenten te gebruiken en
de auto slim te ontwerpen, zoals
een spaceframe met aluminium
dakconstructie en een kunststof
carrosserie. Omdat de kleur al
in de kunststof zit, wordt een
complete lakstraat uitgespaard.
Andere grote kostenbesparing
zit in het kleine accupakket: in
de goedkoopste uitvoering heeft
de auto een bereik van 150 km.
Onderzoek bij verzekeraars toont
volgens e.Go Mobile aan dat
25 procent van alle Duitse auto’s
dagelijks nooit meer dan 150 km
heeft gereden. De ontwikkelaars
van de compacte auto vinden
het meeslepen van dure, zware
accu’s voor lange afstanden dan
ook geen goede optie, want je
vervoert deze ook als je maar
10 km rijdt.
digitalisering in de gebruiksfase
wordt ingezet, is de ondersteuning
van de servicemonteurs. Om kosten
te drukken, gebruikt e.Go Mobile
zoveel mogelijk standaard compo-
nenten, bijvoorbeeld elektromotoren
van Bosch. Dat heeft als bijkomend
voordeel dat er direct een uitgebreid
servicenetwerk beschikbaar is met
monteurs die verstand hebben van
96V netwerken. Om deze medewer-
kers vanuit Aken te ondersteunen,
wordt samen met PTC en Vodafone
een Augmented Reality toepassing
ontwikkeld. Via het 5G netwerk laadt
de servicemonteur alle noodzakelijke
constructiedata en modellen van de
41-42-43_e-go.indd 43 29-01-20 10:04