ontvanger wordt opgevangen. Instel-
len is niet nodig, dus voor fabrieken
waar de lay-out regelmatig wijzigt, is
dit de beste oplossing.
bouwt het telecombedrijf een indus-
trieel 5G netwerk in Aken, zowel op
de campus als in de autofabriek. Dit
wordt de eerste fabriek in Europa
waar assemblagehandelingen via 5G
aangestuurd gaan worden en waar
de kwaliteitscontrole automatisch
gebeurt. Momenteel geschiedt dat
deels via het Wifi netwerk, zoals
de assemblage van de aluminium
batterijbehuizing. Dit is een kritisch
onderdeel, dat voldoet aan de crash-
eisen van de automobielindustrie.
In de montage is het belangrijk dat
alle bouten met het juiste moment
worden aangedraaid. De medewer-
kers gebruiken een speciale moment-
sleutel van Atlas Copco, die via Wifi
wordt aangestuurd vanuit het centra-
le productiesysteem. Afhankelijk van
welke accu-variant de medewerker
assembleert, stelt de momentsleutel
zichzelf in, om foute instellingen te
voorkomen. Tegelijkertijd registreert
de sleutel de kracht waarmee de
bout wordt aangedraaid en dit wordt
gedocumenteerd. Het systeem geeft
het product pas vrij als dit voor alle
bouten goed is gedaan en slaat dan
alle gegevens op. Het voordeel van
5G ten opzichte van Wifi is dat dat
5G robuuster is, minder storingsge-
voelig en méér gebruikers gelijktijdig
online kan hebben.
Continue datastromen
De Demofabriek is vergaand gedigi-
taliseerd. Sensoren in de hele fabriek
en in de machines voeden continu
een digitale tweeling van de fabriek
met realtime productiedata. Hier-
voor wordt de software van het Finse
Elisa gebruikt. Via het PTC Thing-
worx platform zijn alle systemen aan
elkaar geknoopt. Doordat de engi-
neers met PTC Creo werken, is direct
zichtbaar welke effecten een design-
wijziging op de productie heeft. Dat
is te zien in de digitale tweeling van
de fabriek. Daarnaast verwerkt het
systeem designwijzigingen direct
in relevante informatie over het
eindproduct, bijvoorbeeld het totale
gewicht van de auto. Met name in
de ontwikkelingsfase van een model
geeft dit de ruimte om designs pas
AGV’s gaan in de connected fabriek voor de aanvoer van onderdelen naar de assemblageplek
zorgen.
Wetenschappelijk medewerker Liu Yuan demonstreert pick by voice in een industriële omgeving.
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2020 SMART INDUSTRIES 42
Informatie uit data
In de fabriek waar de e.Go Life wordt gebouwd, konden journalisten een
kijkje nemen tijdens de tweede dag van de internationale Metav-persconfe-
rentie. Dat de VDW, de koepel van Duitse bewerkingsmachinefabrikanten,
dit deed is niet verwonderlijk. Daags ervoor had professor Thomas Bergs,
directeur van het WZL en Fraunhofer IPT, al verteld hoe in Aken aan de
Networked Adaptive Production van morgen wordt gewerkt. “We moeten
innovaties uit de IT-wereld gebruiken in de productie,” aldus Bergs. Data
zijn de smeerolie voor de slimme fabriek, wordt vaak gezegd. Hij praat lie-
ver over informatie uit data die je gebruikt om de processen beter te laten
lopen.
5G in de fabriek
Een van de partners van zowel de
Demofabriek als e.Go Mobile, is
Ericsson. Samen met Vodafone
41-42-43_e-go.indd 42 29-01-20 10:04