In Aken staat een van de meest bij-
zondere autofabrieken ter wereld:
de assemblagefabriek voor de e.Go
Life, de compacte elektrische auto.
Het productieproces is een voor-
beeld van alles wat met Industrie
4.0 te maken heeft. Misschien wel
het meest verrassend: in de slimme
fabriek bouwen mensen (en geen
robots) de auto’s. Maar er rijden wel
AGV’s. En alles is via 5G verbonden.
“Bedrijven kunnen in de Demo-
fabriek nieuwe technologie testen,”
zegt Liu Yuan, bij het Werkzeug-
maschinenlabor bezig met een
promotieonderzoek. WZL is een van
de Akense onderzoeksinstellingen
in het cluster Productietechniek die
samen met industriepartners deze
fabriek heeft opgezet. De Demo-
fabriek is ingericht voor kleine
series. Enkele jaren geleden zijn hier
de eerste e.Go Life EV’s gebouwd.
Begin 2020 is een nieuw project
gestart: hoe van een klassiek produc-
tiesysteem naar een Industrie 4.0 sys-
teem te gaan? Stroomverbruik meten
zal bijvoorbeeld een thema worden.
Een oude 2D-lasersnijmachine van
Trumpf is voorzien van de nieuwste
generatie sensoren, onder meer om
het energieverbruik te monitoren.
Liu Yuan: “We willen het stroomver-
bruik terugrekenen naar het proces
om daar uitspraken over te kunnen
doen.”
Track and trace en het gebruik van
AGV’s zijn twee andere thema’s. Zo
is bijvoorbeeld een intern logistiek
systeem van het Duitse Bossard in
gebruik. Zodra bij de montagewerk-
plek de voorraad onderdelen onder
een bepaald minimum komt, gaat
automatisch een signaal naar het
interne magazijn. Een AGV pikt
daar de onderdelen op om ze bij de
werkplek af te leveren. Met een cobot
wordt ook de laatste stap, het fysiek
in de bak leggen van onderdelen,
geautomatiseerd. Track and trace is
volgens de onderzoekers essentieel
voor een slimme fabriek. RFID chips
zijn hiervoor een goedkope oplos-
sing, maar uiteindelijk duur als je
vaker het proces opnieuw inricht.
Een bluetooth sensor met Raspberry
Pi computer is een beter alternatief,
voor een paar tientjes te bouwen.
Derde alternatief zijn nieuwe real-
time locatiesystemen, die continu
een signaal uitzenden dat door de
De connected fabriek
weet alles direct
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2020 TEKST EN FOTOGRAFIE: FRANC COENENSMART INDUSTRIES 41
4
De e.Go Life is zo ontworpen, bijvoorbeeld
met een buizenframe, dat de productie ervan
geen miljardeninvestering vergt.
41-42-43_e-go.indd 41 29-01-20 10:03