Pagina 23 van: Metaal Magazine 1 – 2020

daar ligt eveneens een belangrijke
rol voor het topmanagement, vindt
Schmitz. “Een revolutie ontstaat
alleen als het van bovenaf wordt
opgelegd.” Hij vindt dat er te weinig
commitment bestaat bij het topma-
nagement. Kiezen voor de bekende
weg is de makkelijkste manier voor
engineers en inkopers. Daarmee
spelen zij op safe. “Engineers doen
het niet anders zolang de CEO niet
zegt dat je eerst moet controleren of
additive manufacturing problemen
kan oplossen.” Schmitz voorstel: geef
engineers een bonus om een bepaald
percentage van hun producten speci-
fiek voor additive manufacturing te
ontwerpen.
proberen ze het niet op te lossen
met additive manufacturing?” Een
CO
2
-emissievrije productie? Additive
manufacturing kan een oplossing
zijn. Een voorbeeld geeft Karsten
Heuser van Siemens. Dat bedrijf laat
een 3D geprinte koeling zien voor de
batterij van een EV. Deze verbetert de
prestatie van de batterijen met
22 procent door de betere koeling.
“Dit onderdeel kun je niet zonder
additive manufacturing maken,”
aldus Heuser. Kosten per onderdeel:
10 tot 15 euro. Dat zijn de oplossin-
gen waarmee de sector de industriële
doorbraak van additive manufactu-
ring kan forceren.
Andere mindset
Een van de sleutels om de groei te
ontsluiten, blijft opleiden. Fischer
(Oerlikon): “Als we een replica van
een bestaand werkstuk maken dat
we nu met andere technologie pro-
duceren, wordt het nooit succesvol.
90 procent van de voordelen van
additive manufacturing ontstaan pas
als je het design gaat aanpassen.” En
overigens vooral voor Europa te gel-
den. “Andere economieën gebruiken
additive manufacturing om ons te
passeren,” zo waarschuwt professor
Nikolaus Adam van de Technische
Universiteit München.
Meer samenwerken
Het wordt dan ook tijd om meer
samen te werken in de AM-waarde-
keten, van machinebouwers en
poederfabrikanten tot en met de ho-
gescholen en universiteiten en de be-
drijven die de technologie toepassen,
meent Roland Fischer, CEO van Oer-
likon Group. “Niemand kan het in
zijn eentje doen, ook de grote spelers
niet.” Het gaat erom dat de oplossing
die additive manufacturing kan bie-
den, meer voor het voetlicht wordt
gehaald in concrete applicaties.
Daarin krijgt Fischer in de paneldis-
cussie over de industrialisatie bijval.
Todd Skare bijvoorbeeld, CTO bij
gassenproducent Linde. “Ik zie ook
in ons bedrijf dat men afwachtend is.
Als we echt een industriële revolutie
willen, moeten we samen laten zien
dat onderdelen minstens 20 procent
beter gaan presteren dankzij additive
manufacturing.” Francisco Betti van
het World Economic Forum pleit
eveneens voor meer samenwerking
en betrekt daar zelfs de overheden
bij. Er zijn nog veel open eindjes,
bijvoorbeeld certificering, aansprake-
lijkheid et cetera. Dat moet de sector
gezamenlijk oppakken. “We blijven
horen dat CTO’s worstelen met het
naar de productievloer brengen van
additive manufacturing. De samen-
werking is onvoldoende,” zegt Betti.
Schmitz van McKinsey denkt dat de
discussie over additive manufactu-
ring veel te veel vanuit een techno-
logiestandpunt wordt gevoerd. Hij
pleit ervoor dat veel meer vanuit de
business van bedrijven de waarde
van additive manufacturing zicht-
baar wordt gemaakt. “Welk probleem
los je op: dat moet het vertrekpunt
zijn.” AM kan problemen oplossen,
gelooft hij. De automobielindustrie
heeft het probleem van mass custo-
mization proberen op te lossen met
toenemende logistiek. “Waarom
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2020 PRODUCTIETECHNIEK 23
‘Met digital twin is
de inbedrijfname van
machines aanzienlijk
te verkorten’
Meettechnieken
Siemens verbetert met dit 3D geprint koelelement de prestaties van de batterijen van een
elektrische auto met 22 procent. Dit soort oplossingen moeten meer benadrukt worden, blijkt op
mtc3.
20-21-22-23_mtc3conferentie.indd 23 29-01-20 14:35