aandacht verkeerd, zegt Oliver Trin-
chera, founder en CEO van Kinexon.
“Bij digitalisering ligt de focus vooral
op de machines, terwijl die slechts 1
procent van het totale proces in de
fabriek uitmaken. Naar de andere 99
procent kijken veel bedrijven niet;
daar ligt vaak een veel groter verbe-
terpotentieel.” Dat gaat veel verder
dan alleen 3D printen, zal Karsten
Heuser, vice president AM bij Sie-
mens, later opmerken. Machinebou-
wers bijvoorbeeld, kunnen met de
digitale tweeling van hun machine
de inbedrijfname van machines
aanzienlijk verkorten. Heuser geeft
het voorbeeld van BeAM, een Franse
fabrikant van 3D-metaalprinters.
“Doordat ze een volledige digitale
tweeling van hun machine hadden,
hebben ze maar twee weken nodig
voor de inbedrijfstelling.”
Terugvallen in oude gewoonten
Je zou verwachten dat deze inzichten
additive manufacturing een steun
in de rug geven. Dat blijkt niet zo te
zijn. De sector heeft last van tegen-
wind, zo drukt professor Michael
Süss, bestuursvoorzitter van Oerli-
kon Group, het uit. Hij is minder
optimistisch over de groei van ad-
ditive manufacturing dan twee jaar
geleden. Maar, zo voegt hij er in zijn
openingsspeech direct aan toe: “We
hebben geen groeipercentages van
50 tot 100 procent, maar wel nog 10
tot 20 procent, waar andere indus-
trieën krimpen.” Met andere woor-
den: vergeleken met andere sectoren
doet additive manufacturing het nog
niet zo slecht. De onzekerheid door
de handelsoorlog tussen de VS en
China en de problemen in de auto-
mobielindustrie, raken ondertussen
ook de AM-industrie. Managers van
grote bedrijven vervallen, nu het
slechter gaat, in oude gewoonten,
zegt Christoph Schmitz, senior part-
ner bij McKinsey. Hij wijst in Mün-
chen op een onderzoek dat McKinsey
voor het vierde achtereenvolgende
jaar onder managers uit de industrie
heeft gehouden. “Voor het eerst zijn
de verwachtingen van digitalisering
afgenomen.” Anders gezegd: de in-
dustriemanagers verwachten minder
rendement te halen uit digitalise-
ring. Bedrijven accepteren momen-
teel geen terugverdien tijden meer
van twee tot drie jaar. Dat is een
slecht ondernemingsklimaat voor
additive manufacturing. Dit lijkt
Door de pedalen voor een raceauto qua gewicht en belasting te optimaliseren en dan te printen
met Scalmalloy, lukt het Oerlikon om 19 procent gewichtsbesparing te realiseren.
Oerlikon-topman professor Michael Süss:
“De AM-sector ondervindt momenteel
tegenwind.” Er moet volgens hem veel meer
worden samengewerkt om de industrialisatie
van additive manufacturing te versnellen.
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2020 PRODUCTIETECHNIEK 22
‘Uit simulatie van het
totale proces blijkt
dat we echt niet
meer machines nodig
hebben’
20-21-22-23_mtc3conferentie.indd 22 29-01-20 14:34