Digital twin en additive manufactu-
ring. Twee onderwerpen die in de
maakindustrie steeds vaker aan bod
komen. De combinatie kom je ech-
ter niet zo vaak tegen. Wel bij BMW,
dat de additieve productie van
onderdelen voor de BMW i8 Road-
ster geoptimaliseerd heeft dankzij
een digitale tweeling van product
en proces. Is dit de weg naar indus-
trialisatie van 3D printen? En krijgt
deze eindelijk vaart?
Dominik Rietzel, Head of Additive
Manufacturing Non Metal bij BMW,
presenteert zijn ervaringen op mtc3,
de derde editie van Munich Techno-
logy Conference, een initiatief van
Oerlikon en de Technische Univer-
siteit van München (TUM). Het gaat
vooral om additive manufacturing,
maar gezien in het grotere geheel
van digitalisering en Industrie 4.0.
Dit jaar gaat het op de conferentie
allereerst om de vraag hoever de
industrialisatie van additive manu-
facturing is? En wat je kunt doen om
het aantal industriële toepassingen
te vergroten. BMW zet voorzichtig de
eerste stappen met het 3D printen
van een raamgeleider voor de BMW
i8 roadster. Dat gebeurt met de
HP Multi Jet Fusion machine. BMW
heeft elk jaar 82.000 van deze onder-
delen nodig. Deze worden op zes van
deze machines gemaakt, een aantal
dat Rietzel zelf ook verrast heeft.
“We hebben echt niet meer machi-
nes nodig,” zegt hij. Dat blijkt uit
de simulatie van het totale proces,
inclusief het afkoelen van het poeder
met daarin de producten. BMW heeft
het complete proces, inclusief zelfs
de werkzaamheden van de medewer-
kers, gesimuleerd met de software
van Kinexon. Deze simulatie maakt
duidelijk dat een extra, derde ploeg
medewerkers niet tot een hogere
productie zal leiden. Ook niet méér
3D-printers. Zes HP-printers met 35
trolleys blijkt de ideale opstelling te
zijn.
Te veel naar machine kijken
De praktijk bij BMW toont aan hoe-
zeer additive manufacturing en digi-
talisering met elkaar verweven zijn.
Niet alleen in de betekenis dat orders
gemakkelijk via platformen afgewik-
keld kunnen worden. Nee, met name
doordat digitale productie processen
met simulatie geoptimaliseerd kun-
nen worden, nog voor er bij wijze
van spreken geïnvesteerd is. Daar
komt de digitale tweeling bij van
pas. Veel bedrijven leggen echter de
Additieve productie
industrieel toepassen
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2020 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: BMW, FRANC COENENPRODUCTIETECHNIEK 20
De mtc3 conferentie is opgezet rond een
paneldiscussie. Bij elk thema gaan de
panelleden met elkaar in discussie. Het
lukt Oerlikon en TUM ook om concurrenten
samen op het podium te krijgen. Op de foto
van links naar rechts professor Schleiffen-
baum (ACAM), Hans Langer (EOS) en René
Kreissl (Trumpf).
20-21-22-23_mtc3conferentie.indd 20 29-01-20 14:34