“Nivora adviseerde: ‘maak maar
een plan’. Vervolgens ben ik met de
voorzitter van de Raad van Bestuur
naar de EuroBlech geweest. En
toen was het snel beklonken. Groot
voordeel was dat de machine direct
uit voorraad leverbaar was. Anders
moet je toch al snel een half jaar
wachten. Promas heeft de Acura nog
voor de kerst geplaatst en ingeregeld
en sinds begin januari draait hij. Het
is allemaal heel soepel gegaan. Ook
de cursus is al gegeven. Nu gaat het
erom de machine te leren kennen.”
Overgang niet groot
Dynobend heeft een relatief kleine
verspanende afdeling van zo’n tien
er kunnen ook machineonderdelen
mee geproduceerd worden. Door de
compactheid van de machine kan de
afdeling anders ingericht worden om
de draai- en freesdelen bij elkaar te
zetten. De oudere vijfasser blijft om
zo nodig werk op te vangen.
Zonnige toekomst
Het Twentse bedrijf voorziet een
zonnige toekomst. “Onze orderpor-
tefeuille is voor de komende twee
jaar goed gevuld,” zegt Proost. “We
verwachten dan ook dat, op basis van
de huidige belading, de return on
investment (ROI) op de Acura 65 nog
geen twee jaar zal zijn.” Dynobend
houdt ondertussen wel wensen. “Zo
willen we de standaard doorlooptijd
van onze buigmachines (nu nog 18
tot 20 weken) verkorten tot 14 à 16
weken, door op voorraad te bouwen.”
Ook zijn er plannen voor minimaal
nog twee nieuwe bewerkingsmachi-
nes, zoals een draadvonkbank en een
compacte freesmachine.
Dit artikel is tot stand gekomen in samen-
werking met Promas.
Alex Proost: “Groot voordeel was dat de machine direct uit voorraad leverbaar was. Anders moet
je toch al snel een half jaar wachten.”
De compacte vijfasser gaat onder meer buigblokken voor in de buigmachines produceren.
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2019 PRODUCTIETECHNIEK 33
Buigen en meer
Dynobend levert, met 82 me-
dewerkers, buigmachines en
buigoplossingen (zoals freeform
bending) voor afnemers in di-
verse sectoren. De buigmachine-
fabrikant en buigspecialist heeft
een omvangrijk portfolio van
buigsystemen en aanverwante
producten, zoals eigen software,
en biedt hierin ook opleidingen.
In West-Europa is vooral Duits-
land een grote afnemer, maar er
wordt overal ter wereld geleverd.
Afnemers gebruiken de machi-
nes onder meer voor sanitaire
voorzieningen, verwarmings-
installaties maar ook voor
vrachtautoprofielen en raam-
frames van caravans.
man, waaronder CNC-frezers, CNC-
draaiers, een conventioneel draaier,
een slijper en een software-expert.
CNC-frezer Stefan Post is helemaal
blij met de aanschaf. “Hoeveel sneller
de 65 is, moet nog blijken. Maar het
scheelt alleen al dat er geen aanloop
van 2,5 meter meer nodig is, zoals
eerder. De 65 heeft ook Heidenhain-
besturing (TNC 640 tegenover iTNC
530 bij de oude machine), dus is de
overgang niet groot.” “En de precisie
betaalt zich natuurlijk ook uit,” vult
Proost aan. Er is minder afkeur of
nabewerking. “Bovendien kunnen
we eventuele aanpassingen nu zelf
uitvoeren.” De 65 wordt vooral voor
buiggereedschappen gebruikt, maar
32-33_promas.indd 33 21-01-19 15:19