Pagina 16 van: Metaal Magazine 1 – 2019

is deze ‘computercode’ voor iedere
machine of apparaat te schrijven
waarbij het aantal variabelen theore-
tisch oneindig groot kan zijn.
Tijdwinst
De belangrijkste voordelen liggen
in een significante tijdwinst tijdens
het tekenproces. Natuurlijk is er een
voorbereidingstijd nodig om een
goed basisontwerp te tekenen, deze
intelligent te maken en eventueel te
koppelen aan verschillende lijsten of
databases met hierbij bijvoorbeeld
verschillende aandrijvingen of HMI’s.
Bovendien investeert de gebruiker
in de aankoop van de juiste API/pro-
ductconfigurator. Wanneer er echter
voldoende machines of apparaten
worden getekend op basis van één
standaard ontwerp, zijn deze plug-
ins al snel rendabel.
Tevens draagt deze automatiserings-
stap in het tekenproces bij aan een
reductie van het aantal fouten. Voor-
dat de configurator wordt ingezet,
is het basisontwerp immers diverse
malen gecontroleerd en kan de ge-
bruiker ervan uitgaan dat hij wat dat
betreft met een foutloos ontwerp aan
de gang gaat.
Nieuwe functies
Naast sneller en efficiënter een werk-
tekening genereren via een product-
configurator, zijn binnen de nieuwe
onderneming inmiddels ook andere
functionaliteiten ontwikkeld. De
functie automatische graveerlijnen
tekent bijvoorbeeld zelfstandig de
graveerlijnen op een plaatdeel. Dit is
bij bepaalde werkstukken nodig wan-
neer er te veel lijnen aanwezig zijn
om goed te kunnen bematen. Veelal
een arbeidsintensief karwei dat door
deze functie sneller en eenvoudiger
is uit te voeren.
scheepvaart. Ook hij had regelma-
tig een ‘deja vu’ wanneer hij een
transportband voor een specifieke
klant uittekende. “In principe teken
je elke keer dezelfde constructie; je
varieert uitsluitend in breedte, dikte
en soort aandrijving maar de han-
delingen om deze tekeningen op te
zetten, herhalen zich voortdurend.
Hierdoor ontstond het idee dat dit
type tekenprocessen zich bij uitstek
leent om te automatiseren. Ik heb
het idee aangekaart bij de directie en
kreeg toestemming om me hierin te
verdiepen en zelfs een extra mede-
weker aan te nemen. Hij is inmiddels
mijn compagnon en samen hebben
we de beoogde automatiseringsslag
gemaakt.”
Deze automatiseringsslag is volgens
Post onder meer van belang omdat
bedrijven steeds meer moeite hebben
met het vinden van goed geschoold
personeel. Hij geeft aan: “Door deze
oplossing kun je engineers puur
inzetten op het ontwikkelen van
nieuwe machines terwijl op de teken-
kamer minder diepgravende ken-
nis nodig is om toch de benodigde
werktekening snel en goed op tafel te
krijgen.”
Van API tot productconfigurator
De basis voor de uiteindelijke oplos-
sing zijn API’s. Dit zijn ‘application
programming interfaces’. Een API
definieert in feite de toegang tot
een specifieke functionaliteit; in
dit geval een productconfigurator.
Deze configurator baseert zich op
een standaard ontwerp dat getekend
is in een specifiek CAD-programma
waarbij enkele grootheden variabel
zijn. Zoals bij de transportband dus
lengte, breedte en type aandrijving.
Door de tekening van het standaard
ontwerp ‘intelligent’ te maken (dit
doet RapiD Engineering naar wens),
hoeft de tekenaar uiteindelijk alleen
de juiste waarden voor deze varia-
belen in te voeren. Op basis hiervan
genereert de configurator de juiste
werktekening. Inmiddels heeft het
bedrijf ook een productconfigurator
ontwikkeld voor het tekenen van
spoelmachines, maar in principe
Verwerkingsinstallatie waarvan de banden en
spoelmachines met de API zijn getekend.
Knikband die met de API is getekend.
Sorteerband die met de API is getekend.
METAAL MAGAZINE / FEBRUARI 2019 ONDERNEMEN 16
‘We zijn ook bezig
met een plug-in
om plaatwerk te
optimaliseren’
15-16-17_rapidengineering.indd 16 21-01-19 15:25