• Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Twenty4 webvertising 20211129

Hoe is de wereld voor maakbedrijven de afgelopen jaren veranderd?

De wereld staat nooit stil. Niet alleen de techniek ontwikkelt zich, maar ook de maatschappij en de behoeftes van de klant. Daar bovenop is de coronacrisis een leerzame tijd gebleken voor onder andere de maakindustrie. We bespreken een aantal voorbeelden van hoe de wereld de afgelopen jaren is veranderd voor maakbedrijven.

Minder reclame, meer inbound marketing

Er vindt verandering plaats van de manier waarop mensen én bedrijven aankopen doen. Men is minder ontvankelijk geworden voor reclamepraatjes en gaat liever zelf op zoek naar antwoorden. Dat gebeurt online. Zeker bij grote aankopen doet men eerst zelf uitgebreid onderzoek, om vervolgens contact op te nemen met een leverancier of aanbieder. Het grootste deel van de klantreis is dan al achter de rug. Daarom moeten bedrijven hun marketing zo afstemmen om ervoor te zorgen dat het eerste deel van de klantreis naar hen leidt. Daarvoor wordt inbound marketing toegepast. Het doel van inbound marketing is om leads te herkennen en ‘warm’ te maken. Dit gebeurt door toegevoegde waarde te bieden in de vorm van content. De website van een bedrijf moet de vraagbaak zijn voor alle uitdagingen van de doelgroep.

Reshoring

Corona heeft een effect gehad op de toeleverketen. Zeker gedurende de eerste coronagolf in 2020 ontstonden er veel problemen met toeleveringen vanuit lagelonenlanden, waar veel westerse bedrijven hun productie naar hebben verhuisd de afgelopen decennia. Het gevolg was dat hier in de maakindustrie ook productie stil viel. Dat wil men in de toekomst voorkomen, zeker als het gaat om belangrijke zaken als medische apparatuur. Meer productie keert nu terug naar West-Europa, een proces dat ‘reshoring’ genoemd wordt.

Verschuiving naar duurzaamheid

Duurzaamheid is een groot maatschappelijk thema geworden waar ook de maakindustrie iets mee moet. De consument én de zakelijke wereld is steeds duurzamer ingesteld. Daarmee veranderen ook de klantbehoeftes. Bedrijven moeten hun producten en hun werkwijze daarop aanpassen. Een bijkomend nadeel daarvan is dat duurzaamheid ook betekent dat producten een langere levensduur krijgen. Dat leidt tot een daling van het aantal varianten van een product. Daarnaast is de maatschappelijke druk hoog om de uitstoot van broeikasgassen door industrie te verminderen en om meer aandacht te hebben voor circulair ondernemen. Bedrijven moeten daarom meer zelfvoorzienend worden en producten gaan hergebruiken.

Het zijn ingrijpende verschuivingen die er plaats vinden, en die zorgen voor grote uitdagingen voor bedrijven. Achterblijven is geen optie, want dan zet men zichzelf op termijn buitenspel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven