Lichtgewicht construeren is eind mei tijdens de materialenbeurs Materials Engineering een thema voor Zollern. In samenwerking met Alpha Racing en Edag is voor BMW een verende achtervork voor een racemotor ontwikkeld, een zogeheten ‘swingarm’, waarbij een gietconstructie een gefreesde uitvoering vervangt. De arm wordt door Zollern gegoten van de aluminiumlegering A 357.
Het onderdeel gegoten door Zollern met de afmeting 650 mm x 260 mm x 350 mm heeft een eigen massa beneden de 6 kg. De lagere massa is van belang omdat een reductie van een ongeveerde massa leidt tot betere rij-eigenschappen. Zollern giet dit motordeel door middel van het zogheten ‘Sophia’ fijngietprocédé. Dit is een fijngietproces waarbij door gestuurde afkoelsnelheden de materiaalstructuur beïnvloed wordt. Dik- en dunwandige delen worden gelijkmatig snel afgekoeld hetgeen resulteert in een fijnkorrelige structuur met een hoge dichtheid. Bij de swingarm van BMW zijn wanddikte onder de 2 mm haalbaar.
Lees hier meer in een persbericht van Zollern
![]() |
BMW Superbike Zollern |
(bron: Materials Engineering)