Nederlandse metaalbedrijven zijn niet altijd even alert op koopsignalen van potentiële klanten uit Duitsland. Dat zeggen René en Wendy Theeuwen van Theeuwen marketing plus in vakblad Metaal Magazine. Toch zijn er ook ondernemers die relatief snel nieuwe klanten in ons buurland werven. “Maar kom tijdens een eerste contact niet aan met ouwe jongens krentenbrood”, tipt René Theeuwen. “Met Duitsers moet je formeel blijven.”
Personeel dat bij metaalbedrijven werkt, is over het algemeen technisch heel goed onderlegd, maar wat minder goed in communicatie. En daar speelt Theeuwen, die samen met zijn vrouw Wendy aan het roer staat van Theeuwen marketing plus, een belangrijke rol in. Want in Duitsland wordt anders en vooral formeler gecommuniceerd.
‘Schrikt af’
Dus wees niet te informeel, vindt hij. “Zeker in het begin van een contact niet. Het moet niet te persoonlijk worden. Dat zijn Duitsers niet gewend en schrikt eerder af dan dat het een positief effect heeft.” Ook zal een Nederlands bedrijf moeten beseffen dat Duitsers geen snelle beslissers zijn, gezien de hiërarchische structuur binnen veel ondernemingen.
“Wij bellen uit naam van de klant”, legt Wendy Theeuwen uit. “We doen de eerste acquisitie, en begeleiden desgewenst de offertes totdat er een order is.”
‘Binnen een maand’
Theeuwen marketing plus, dat al 15 jaar voor metaalbedrijven in de Duitse markt actief is en in Enschede ook over een klein kantoor beschikt, weet over het algemeen binnen een maand of een nieuwe klant een blijvertje is en of voor de klant de kosten voor de dienst opwegen tegen de resultaten.
Tips in Metaal Magazine
Het bedrijf geeft in het aprilnummer van Metaal Magazine talloze tips die kunnen helpen om nieuwe business in Duitsland te vinden.
Lees het hele artikel in Metaal Magazine (pagina 41-43) (premium)