"Woningen zouden niet naast bedrijven mogen komen" • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

"Woningen zouden niet naast bedrijven mogen komen"

Jan Kamminga heeft tijdens de NSG-dag tegen geluidshinder op donderdag 22 maart 2006 flink uitgehaald naar het ruimtelijk beleid van veel gemeenten. Ruimte die vrijkomt doordat bedrijven verhuizen of verdwijnen wordt ook op industrieel terrein regelmatig ingevuld door woningbouw. Deze maakt later verdere groei van de eerder gevestigde andere bedrijven onmogelijk.

Tijdens zijn presentatie gaf hij een voorbeeld van een bedrijf dat uit een binnenstad verhuisde vanwege de activiteiten en om minder hinder te veroorzaken. Het bedrijf naast dit bedrijf werd jaren later gesloopt en op de locatie werden woningen gebouwd na een wijziging van het bestemmingsplan. Nu het verhuisde bedrijf moest uitbreiden was dit niet mogelijk doordat deze woningen te dicht bij het bedrijf zouden staan. Sterker nog: de bewoners vinden dat het eigenlijk weg zou moeten. “Maar dat mag je als bedrijf niet zeggen hoor, in dit land. Want wat krijg je dan te horen? Dan moet je maar beter opletten als bedrijf. Dan had je maar in bezwaar en beroep moeten gaan tegen het nieuwe bestemmingsplan. Dat is natuurlijk onzin, gemeenten behoren goede besluiten te nemen en niet een rampzalige artikel 19-procedure op te starten, en dan maar hopen dat niemand het ziet om vervolgens te kunnen zeggen “ha ha, termijnen zijn verlopen”, aldus Kamminga.

In Amsterdam-Noord wil de gemeente eveneens bedrijven laten verhuizen en woningen plaatsen tussen de bedrijven die door hun huidige grootte niet verplaatst kunnen worden. “We zullen daarbij zijn”, ging hij verder.

Kamminga pleitte ervoor om het geluidsbeleid anders aan te pakken: “De huidige normen voor piekgeluiden zijn bijzonder streng en missen iedere onderbouwing. Daar zou veel meer ruimte in moeten komen. Een klassiek voorbeeld van de oneerlijke normstelling is het transportbedrijf dat langs een drukke weg ligt, aan de andere kant van de weg staat een rijtje huizen. Vóór 7 uur ’s ochtends rijden er al honderden vrachtauto’s en bussen langs, maar die piekgeluiden tellen niet. Het transportbedrijf kan niet vóór 7 uur met de eigen wagens de weg op want dat veroorzaakt te hoge piekgeluiden bij de woningen. Terwijl de piekgeluiden van het transportbedrijf lager zijn dan die van het passerende verkeer.” Het theoretische karakter van de regels zou moeten veranderen. “Het kan niet zo zijn dat een bedrijf in Gorredijk niet kan uitbreiden omdat het terrein akoustisch vol zit, terwijl je ter plaatse alleen de stilte hoort”, besloot hij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven