Winkelmann ontwikkelt Jaguar trillingsdempers • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Winkelmann ontwikkelt Jaguar trillingsdempers

Een torsie-trillingsdemper met twee geïntegreerde ontkoppelde poelies voor Jaguar (foto: Provvido)

Winkelmann Automotive in Ahlen (D) ontwikkelt en produceert trillingsdempers voor Jaguar. Deze dempers dempen trillingen die gegenereerd worden door de motor en de aandrijflijn. Hoogwaardige trillingsdempers worden niet alleen gemaakt van staal, maar ook van oliën, thermohardende kunststoffen en elastomeren met trillingsdempende kwaliteiten. Het gebruik van elastomeren geeft Winkelmann meer mogelijkheden in de ontwikkeling van trillingsdempers.

Bij een onlangs ontwikkelde torsiedemper met twee geïntegreerde ontkoppelde poelies voor de aandrijflijn van jaguar, dragen twee elastomeeronderdelen bij aan een verhoogde trillingsdemping. Dit component, bestaande uit tien metalen delen, wordt aangevuld met een geperste EPDM-rubberring en een hybride, gebonden EPDM-metaaldeel. Trillingsdempers met rubber-metaal composiet onderdelen hebben minder beperkingen op de geometrie en zijn geschikt voor hoge-frequentie en complexe trillingsbelastingen die zowel radiaal als axiaal moeten worden gedempt.

Rubber-metaal composiet

De rubber-metaal composiet onderdelen voor de ontkoppelde pullies worden geproduceerd op zes MTF 2600/280 verticale elastomeermachines van Maplan met matrijzen van Peta Formenbau. Michael Metzinger van Winkelmann: “Om deze hybride componenten te vervaardigen worden de plaatdelen gecoat met een bindmiddel voordat ze in de matrijs worden geïnjecteerd met een elastomeer materiaal.” De matrijzen van Peta Formenbau bestaan uit vier holtes, elk met twee injectiepunten.

Michael Metzinger met op de achtergrond twee verticale MTF 2600/280 elastomeermachines (foto: Winkelmann)
Michael Metzinger met op de achtergrond twee verticale MTF 2600/280 elastomeermachines van Maplan (foto: Winkelmann)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven