De WFL Millturn M150/8000 maakte indruk op de bezoekers van de EMO 2009 in Milaan. Dit vlaggenschip van WFL had een 8000 mm lange krukas tussen de centers en werkte ook. Helaas draaide de machine niet onder spaan.
De Millturn M150 is onderhuids volledig vernieuwd. Het Oostenrijkse WFL, in Nederland vertegenwoordigd door Oude Reimer in Hilversum, heeft diverse verbeteringen doorgevoerd aan de machine op het gebied van het machinebed, spindelaandrijving en -opbouw, C-as, tegenspil, gereedschapswisselaar en machinebeplating. Zo is het machinebed uit één stuk gegoten en staat onder een hoek van 60 graden.
Grote getallen
De Millturn M150 is een machine met grote getallen. De vaste kop is voorzien van een motor met een vermogen van 126 kW en heeft een grote, solide behuizing met grotere lagerafstanden. De nieuwe gepatenteerde C-as heeft een verhoogde torsiestijfheid en een koppel van 12.000 Nm.
De WFL Millturn M150/8000 maakte indruk op de bezoekers van de EMO in Milaan (foto’s: Paul Quaedvlieg, voor meer foto’s van de EMO zie de fotoplayer)
De draai-, boor- en freeskop heeft een vermogen van 55 kW en is verder geoptimaliseerd voor het klemkoppel van 15.000 Nm van de geïndexeerde B-as. Het gereedschapsmagazijn heeft plaats voor 108 gereedschappen met een maximale lengte van 900 mm en een gewicht van 35 kg elk.
Harde materialen
Dankzij de verhoogde stabiliteit en flexibiliteit kan de Millturn M150 ingezet worden voor het bewerken van harde materialen zoals AerMet 100, titanium, Inconel, Hastelloy en Duplex. Nieuw is het geïntegreerde JET Break Systeem, dat dankzij koelwater met een druk van 350 bar, spanen gecontroleerd laat breken. Dit verlengt de levensduur van de gereedschappen.