Ga naar hoofdinhoud

‘Wees aantrekkelijk om toekomstbestendig te zijn’

Voor een succesvolle overname is het belangrijk dat het klikt tussen partijen.

Bedrijven die er goed voor staan in de metaal, zijn ook aantrekkelijk voor kopers. En dat is gunstig om toekomstbestendig te zijn. Maar hoe is het eigen bedrijf aantrekkelijk te maken? Hoe is het beste waarde te creëren om het bedrijf te optimaliseren voor een mogelijke fusie of verkoop? Geert Smets en Niek Jacobs van Aeternus brancheteam Industrial Manufacturing gaan hierop in, in de nieuwe MTL Metaal Magazine.

Toekomstgerichte bedrijven checken voortdurend hun machinepark. Zijn andere bewerkingen nodig? En zo ja: halen ze daarvoor specialistische bedrijven in huis of sluiten ze zich aan bedrijven die dit doen?

Overgenomen worden is geen einde van het bedrijf maar juist een middel om toekomstbestendig door te gaan. “Schaalgrootte halen is het middel om groeiambities te realiseren, investeringen te kunnen blijven doen en aantrekkelijk te zijn voor klanten”, vertelt Smets, director Corporate Finance bij Aeternus.

“Dat kan op eigen kracht, maar zeker ook via overnames.” Hij breekt in het artikel ook een lans voor private equity, waarover nog veel vooroordelen en misverstanden bestaan.

Zelfs als een verkoop niet aan de orde is, is het goed te weten wat een bedrijf aantrekkelijk maakt. Bijvoorbeeld om zelf over te nemen of om makkelijker personeel binnen te halen.

Schaalgrootte halen, plannen versnellen

Schaalvergroting en optimalisatie zetten hoe dan ook verder door, meldt Aeternus in het recente eigen brancherapport ‘Top-25 best presterende metaalbewerkers’. Je kunt dan samenwerken, ook formeel onder de paraplu van een grotere groep, of standalone blijven.

Overnames bieden ondersteuning om (internationale) groei voor schaalgrootte en uitvoering van strategische plannen te versnellen, stelt het rapport.

Afzonderlijke bedrijven zullen steeds meer moeite krijgen om te overleven, ook omdat je kwetsbaar bent, geeft Jacobs, manager Corporate Finance bij Aeternus, aan.

“In de toeleverketen rekken OEM’s de productiecapaciteit en flexibiliteit van toeleveranciers steeds verder op”, vertelt Smets. “Hoe houd je je staande in dit spanningsveld?”

De specialisten van Aeternus hebben contacten met diverse ondernemers en investeerders, zowel nationaal als internationaal. Hierdoor kunnen ze partijen bij elkaar brengen met eenzelfde soort visie of cultuur. “Dit is echt belangrijk voor het welslagen”, aldus Smets. “Het moet namelijk klikken.”

“Elk bedrijf heeft een eigen bedrijfscultuur, met eigen prioriteiten en invullingen. Het maakt dat waardebepaling dus altijd maatwerk is.”

Zorg voor professioneel management

Een van de tips die ze geven? Om aantrekkelijk te zijn voor kopende partijen is bovenal een professioneel management belangrijk. Daarvoor moet soms nog een professionaliseringsslag gemaakt worden.

De hamvraag is: Wat of wie is nodig om het bedrijf naar de volgende fase te brengen? “Dat betekent dat van sommige mensen afscheid moet worden genomen, bijvoorbeeld omdat het tijd is dat anderen het stokje overnemen”, geeft Smets aan. “Dat is confronterend.” Maar soms noodzakelijk. Zij geven aan hoe dat het beste kan.

Bij een juiste klik blijft het management de eerste tijd na overname nog actief, bijvoorbeeld op technisch of commercieel vlak. “Dit participeren van management zorgt voor onderlinge verwevenheid, continuïteit en dus toekomstbestendigheid”, zegt Smets.

Overname binnen familie of door personeel

Jacobs en Smets gaan in het artikel ook in op de situatie dat kinderen de beoogde opvolgers binnen het familiebedrijf zijn.

Of dat een ervaren werknemer het bedrijf op termijn gaat overnemen.

Voor de hand liggende mogelijkheden zijn niet altijd de beste optie, leggen ze aan de hand van voorbeelden uit.

“Wij kunnen als onafhankelijke partij neutraal aangeven wat het beste is voor de voorgang van het bedrijf”, zegt Smets.

“Via ons, als partij die bij geen enkele optie een belang heeft, worden zaken sneller uitgekristalliseerd”, vertelt Jacobs. “Dat schept duidelijkheid voor alle partijen.”

Lees het hele verhaal met tips en valkuilen in het juninummer van MTL Metaal Magazine (pagina 30 t/m 35).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven