Warmtebehandeling rails over 108 m bij Tata • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Warmtebehandeling rails over 108 m bij Tata

Tata Steel meldt de investering van meer dan euro 12 miljoen in nieuwe technologie, waarmee het bedrijf langere en slijtvaste rails kan produceren in zijn Franse staalfabriek. Met de nieuwe technologie kan Tata Steel in de Hyange fabriek in de regio Lotharingen in het noordoosten van Frankrijk, de rails warmtebehandelen over een lengte van 108 m.

Warmtebehandelde rail heeft een tot drie keer langere levensduur dan standaard rail bij gebruik onder hoge slijtagecondities, zoals zwaar verkeer, hoge asbelastingen of scherpe bochten. De nieuwe warmtebehandelingsfabriek is een aanvulling op een bestaande warmtebehandelingslijn in de Hayange fabriek die rails tot maximaal 36 m lengte kan verwerken. De nieuwe fabriek, die naar verwachting in het najaar van 2013 klaar is, zal de jaarlijkse productie van warmtebehandeld rails meer dan verdubbelen van 55.000 ton tot 120.000 ton. 

 

Inductie

De warmtebehandelde rail van Tata Steel wordt geproduceerd volgens een gepatenteerd procédé dat ervoor zorgt dat de rail een goede slijtagebestendigheid bezit. De rail gaat door een inductieoven die een elektromagnetisch veld toepast om het staal tot 950 °C te verhitten. De rail wordt daarna snel afgekoeld met behulp van perslucht

 

302 km

Vorig jaar haalde Tata Steel een grote order binnen voor de levering van spoorrails voor een nieuwe 302 kilometer lange hogesnelheidslijn tussen de Franse steden Tours en Bordeaux. En in 2009 tekende de Franse spoorwegmaatschappij SNCF een euro 350 miljoen contract met Tata Steel voor de aankoop van rails voor maximaal zes jaar. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven