Nieuws

Tijdelijk lassen, bijvoorbeeld op locatie bij het verankeren van steigers, levert onnodig risico op en is niet duurzaam. Dat zegt Mcnetiq. Het bedrijf stelt dat dergelijke lasverbindingen niet nodig zijn, wanneer steigers veilig worden verankerd met magneten. Dit is vaak sneller en goedkoper. En de belastbaarheid van de magneet is op iedere plek te meten.

“Weet hebben van de belastbaarheid van de magneet op elke plek is natuurlijk een cruciale voorwaarde voor de veiligheid”, zegt Edwin van der Heide van McNetiq. Het bedrijf heeft daarom de Controlock-technologie ontwikkeld. Hiermee wordt de trekkracht en schuifkracht van magneten mechanisch gemeten.

“Voor het meten van de schuif- en trekkracht hebben we apparatuur ontwikkeld waarmee we op iedere plek kunnen vaststellen wat de belastbaarheid van de magneet is, zegt Van der Heide.

Dit op elke plek kunnen meten van die belastbaarheid van de magneet is nodig omdat de magneetkracht sterk afhankelijk is van de toestand van het staal en die is in de industrie steeds weer anders.

Behalve veiliger en duurzamer is het opbouwen van de steigers op deze manier ook sneller en goedkoper, stelt hij.

Besparing bij Shell

Bij Shell werd het systeem gebruikt bij het onderhoud in een toren. Het binnenste van de toren was voorzien van rvs-cladding en aanraking van gegalvaniseerd stellingmateriaal en rvs-cladding is niet aan te raden.

McNetiq heeft magneetankers gebruikt om zeilen aan te brengen (op regie) aan de binnenkant van de toren, om aanraking van stellingmateriaal tijdens de montage en demontage te voorkomen.

Dit scheelde het ontzinken/verzinken van steigermateriaal en transportkosten: een totale besparing van 138.000 euro.

Ook bij Vopak en Dow

Ook Vopak en Dow maakten al gebruik van het systeem. Daarnaast heeft McNetiq diverse innovatie-awards gewonnen.

Het Nederlandse McNetiq werkt sinds 2007 aan diverse magneettoepassingen. Het heeft tot dusverre 2 toepassingen ontwikkeld en gecertificeerd. Het gaat om steigerverankering (op iedere variabele ondergrond) en pipe support. Toepassingen zijn te vinden bij opslagtanks, in de scheepvaart, en bij energiecentrales, hijskranen, staalbouw en stalen bruggen.

“Maar ongetwijfeld zijn er meer staalverbindingen denkbaar die met magneten zijn te realiseren”, vertelt hij, “en waarbij om veiligheidsredenen altijd de belastbaarheid van de magneet moet kunnen worden getest. Vooral als deze verbindingen voor een kortere duur worden gemaakt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven