Voertuig gaat eigen weg in fabriekshal • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Voertuig gaat eigen weg in fabriekshal

Op het eerste gezicht doet het wat spookachtig aan:
een transportvoertuig zonder menselijke bestuurder, dat met knipperende lichten,
bijna geluidloos en helemaal zelfstandig zijn weg zoekt over de werkvloer.

AGV’s (automatisch geleide voertuigen) brengen in de nieuwe fabriekshal van 247TailorSteel.com in Varsseveld stalen platen in standaardafmetingen over vanuit hun opslagposities naar lasersnijmachines, waar ze volgens een uitgekiend indelingsprogramma worden gesneden.
 
Onlangs is de eerste van een acht AGV’s in gebruik genomen, die straks het tastbare aspect vertegenwoordigen van een uniek logistiek systeem dat ten doel heeft de afnemers van plaatwerkproducten maximale leveringsbetrouwbaarheid te bieden.
 
Plaat op maat
Plaatverwerkende bedrijven kunnen bij 247TailorSteel.com een deel van hun productie uitbesteden wanneer ze zelf niet over de juiste apparatuur beschikken of de inzet van hun bestaande machines niet rendabel zou zijn. Voor deze doelgroep heeft de onderneming een ‘plaat op maat’-leveringsconcept ontwikkeld. Aanvragers van een offerte ontvangen binnen enkele minuten een exact gecalculeerd antwoord, op basis van de speciale software.
 
Het productieproces is manarm, gebaseerd op automatische lasersnijmachines en een volledig geautomatiseerde logistiek. Daardoor vormen de loonkosten nog slechts een fractie van de totale kostprijs. Een derde aspect vormt de leveringsbetrouwbaarheid; speciale software voor de optimalisering van het productie- en logistieke proces garandeert Just-in-Time levering van de plaatuitslagen.
 
Rijden op magneten
De AGV’s (Automated Guided Vehicles) zorgen voor het automatische transport van de standaard staalplaat naar de lasersnijmachines. De AGV’s worden gestuurd door een routing-programma; in de werkvloer zijn magneten aangebracht waardoor het voertuig via een leeskop telkens de actuele met de geprogrammeerde positie kan vergelijken en eventueel een correctie uitvoert.
 
Het parcours is opgedeeld in sectoren. De transportvoertuigen worden bestuurd op basis van ‘dynamic traffic control’ met draadloze WIFI communicatie tussen de stuurcomputer en de AGV’s. Voortdurend vindt optimalisering van het routeplan plaats; zo kan het traject gewijzigd worden terwijl de AGV’s al onderweg zijn. De tijdsduur van ieder afgelegd traject is, evenals de cyclustijd van de bewerking, tot op de seconde bekend, en daarmee de doorlooptijd van iedere opdracht. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven