Vliegende Prius met wankelmotor • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Vliegende Prius met wankelmotor

Siemens introduceerde samen met een aantal partners op de afgelopen luchtvaartshow in Le Bourget, Parijs, het eerste vliegtuig met een seriële hybride elektrische aandrijving. We kennen dit soort aandrijvingen wel uit de personenwagens zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius. In de toekomst moeten ook grotere vliegtuigen met deze technologie gaan vliegen.

De luchtvaart zorgt wereldwijd voor 2,2 procent van de CO2 uitstoot. Daarom moeten ook vliegtuigen efficiënter worden. Het eerste seriële hybride vliegtuig, de Diamond DA36 E-Star, werd onlangs gepresenteerd door Siemens, Diamond Aircraft en de EADS tijdens de luchtvaartshow van Le Bourget in Parijs. Een 70 kW sterke elektromotor drijft via een tandwieloverbrenging de propeller aan. De benodigde stroom wordt opgewekt in een generator die aangedreven wordt door een compacte wankelmotor van Austro Engine.

 

Siemens serieel hybride vliegtuig

Een compacte seriële hybride aandrijving in de neus van de Diamond DA36 E-Star (foto: Siemens)

 

Omdat de verbrandingsmotor met een optimaal toerental een constant vermogen van 30 kW levert is het brandstofverbruik gering. Tijdens het starten en opstijgen zorgt een accusysteem van EADS voor het nodige extra vermogen. Tijdens het vliegen wordt de accu weer opgeladen. Een omvormer van Siemens zorgt voor de stroomvoorziening van accu en generator naar de elektromotor. Zo kan het vliegtuig ook heel stil starten. Er zijn reeds proefvluchten uitgevoerd waarbij het vliegtuig twee uur in de lucht bleef.

 

In een verdere ontwikkelingsfase zal de aandrijving geoptimaliseerd worden. De wetenschappers van Siemens Corporate Technology werken aan een elektromotor die vijf keer zo licht moet zijn als normale aandrijvingen. Over ongeveer twee jaar zal een eerste vliegtuig met deze ultralichte aandrijving uitgerust worden. Eerst komen de kleine vliegtuigen aan de beurt, daarna zal dit soort aandrijvingen ook op grotere toestellen worden toegepast.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven