Nieuws

Hans van der Spek is zeven jaar lang het boegbeeld geweest van de NEVAT, de belangenbehartiger voor de Nederlandse toeleveringsindustrie. Vlak voor de ESEF 2006 – van 14 tot en met 17 maart in de Jaarbeurs Utrecht – heeft hij zijn directiezetel bij deze brancheorganisatie ingeruild voor een functie als hoofd branches bij de FME. Nog één keer kijkt hij nadrukkelijk naar de toeleveringsindustrie en vat de belangrijkste trends voor de komende jaren samen.

Trend 1: internationaal zaken doen

Het aantal NEVAT-leden dat internationaal opereert, zal tot 2010 verdubbelen van nu 25% naar straks 50%. Hans van der Spek ziet dit in drie vormen terugkomen.

  • Bedrijven kunnen traditioneel exporteren, producten of capaciteit verkopen.
  • Verplaatsen van bedrijfsactiviteiten dwingt de NEVAT om modellen te ontwikkelen waarmee toeleveranciers snel kunnen bepalen of het verplaatsen van bedrijfsactiviteiten zinvol is of niet.
  • Wereldwijd inkopen.

En wat staat de andere helft van de bedrijven, de ondernemingen die nationaal werken, te wachten? “Doe dat waar je goed in ben. En kijk vooral heel goed naar je bedrijfsvoering”, aldus Van der Spek.

Trend 2: professionaliseren

“Je praat dan over doorlooptijdverkorting, de efficiency van je productieproces verbeteren, lean manufacturing. Bedrijven zullen over de hele breedte hun processen nog verder moeten optimaliseren. En daarbij maakt het niets uit of je nationaal of internationaal werkt, procesverbetering is overal essentieel.” Daarom heeft de NEVAT veel energie en tijd gestopt in het ontwikkelen van een benchmark-instrument.

Trend 3: marketing

Er wordt geknokt voor iedere opdracht. Maar echt aan marketing doen veel bedrijven nog niet, constateert Hans van der Spek. “Creëer waarde voor je klant en durf daarvoor onconventionele oplossingen te bieden.” Want dan maak je je minder afhankelijk van prijsdruk. Toeleveranciers moeten ‘out of the box’ durven te denken. “Business as usual, maar hoe lang hou je dat nog vol?”

Trend 4: risico’s voor de OEM-er afdekken

“Risico’s voor OEM-ers afdekken: dat is een belangrijk speelveld voor de toeleverancier, want de OEM-er wil rustig slapen. Verkoop good nights sleep.” Risico’s afdekken wordt de nieuwe competentie van de toeleveringsindustrie. Daarvoor moet de focus wel verschuiven van technologie naar risicobeheersing. “Dan heb je minder last van concurrentie uit lagelonenlanden, want daar hebben bedrijven juist moeite met het beheersen van risico’s.”

Trend 5: industriebeleid

Nederland heeft enkele goede stappen gezet op weg naar een goed industriebeleid, maar we zijn er nog lang niet, vindt Hans van der Spek. “Een flexibele arbeidsmarkt is een pijnpunt dat de politiek moet oplossen willen we verder komen. Verder zal er ook anders over innovatie gedacht gaan worden. Minder nadruk op technologie, meer op bedrijfsprocessen en hoe je zaken slim organiseert.” Met alleen technologische innovatie zal Europa er nooit in slagen om de Lissabondoelstellingen te halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven