Nieuws

Glare is een vezelmetaallaminaat opgebouwd uit lagen aluminium en daartussen glasvezels met lijm. Het is niet de bedoeling om Glare als vlakke plaat toe te passen. Dan ben je duurder uit dan met aluminium. Glare moet je zien als een materiaalconcept. De toegevoegde waarde zit in het op maat maken van materiaaleigenschappen op die plaatsen waar je het nodig hebt. De A380 als voorbeeld.

Dr. Peter Kortbeek (president Fiber Metal Laminates Centre of Competence (FMLC) uit Delft): ”Glare kan optimaler op de benodigde eigenschappen worden afgestemd dan aluminium. Ten eerste is Glare anisotroop; je kunt materiaal besparen door de vezels te leggen in de richting waar de krachten optreden. Ten tweede leg je alleen daar materiaal neer waar je het ook echt nodig hebt. Dat komt omdat Glare laag voor laag wordt opgebouwd”.

Neem bijvoorbeeld de romphuid van de A380. Bij de minst belaste delen gebruik je zo´n drie tot vier lagen Glare. Bij de spanten gebruik je vijf tot zes lagen en bij ramen en deuren twaalf tot vijftien lagen. Met aluminium is het veel lastiger om dit soort dikteverschillen aan te brengen. Er wordt een constante huiddikte gekozen die is afgestemd op de gemiddelde krachten die optreden. Daar waar je minder sterkte nodig hebt, wordt aluminium weggefreesd. Dit frezen is tijdrovend en gecompliceerd, aangezien het vaak om dubbelgekromde oppervlakken gaat. Daar waar meer sterkte nodig is worden extra lagen aluminium met klinknagels aangebracht. De lagen aluminium in Glare worden met elkaar verlijmd en klinknagels (extra gewicht) zijn niet nodig.  Op dit moment wordt Glare alleen nog maar toegepast binnen de vliegtuigindustrie. Omdat in de vliegtuigbouw in relatief kleine serie wordt gebouwd, is het productieproces batchgewijs. Stork Fokker (Papendrecht) is momenteel de enige in Nederland die Glare producten op commerciële basis kan maken.

Het FMLC maakt Glare voor R&D toepassingen. Maar wil Glare ook zijn weg vinden naar industriële toepassingen, (waar de gewichts- en veiligheidseisen in het algemeen wat lager liggen) dan zal ook naar goedkopere productietechnieken en materialen gekeken moeten worden. De weg naar andere materialen is relatief kort. Behalve glasvezels kunnen ook goedkopere vezels (zoals polyamide) worden toegepast.  De foto bij dit bericht laat een romp van de A380 zien die op transport gaat in Hamburg (D). De film toont een van de proefvluchten van de A380.

Binnenkort in Metaal Magazine meer informatie over het vezelmetaallaminaat Glare.

Om dit filmpje te kunnen bekijken is Flash Player 8 vereist. U kunt dezegratis downloaden. Het kan zijn dat u om de nieuwe functies te kunnen gebruiken de browser moet sluiten en opnieuw openen of de computer moet herstarten. Onze excuses voor het – eenmalige – ongemak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven