”Iedereen voelt aan dat het technisch beroepsonderwijs op vmbo/mbo niveau anders moet. De vraag is alleen hoe? De techniek is ingewikkeld, de jeugd eigenzinnig en de overheid dominant, waarbij komt dat het georganiseerde bedrijfsleven het laat afweten”. Aldus A.H. van der Velde (oud-werktuigkundige, oud-leraar en oud-ondernemer).
De nu 80-jarige Van der Velde heeft zijn ervaringen en mening uitgewerkt in een lezenswaardig essay (een PDF met 24 pagina’s). Zie de bijlage hieronder:
– 60-jaar-voortschrijdend-inzicht
Vooraf heeft hij een aantal stellingen geformuleerd om over na te denken:
1.
NA IEDERE 50 MINUTEN (EEN ‘LESUUR’) HET LEERPROCES OMSCHAKELEN NAAR EEN TOTAAL ANDER ‘PRODUCT’ IS OP HET VMBO/MBO VOLSTREKT INEFFICIËNT.
2.
HET GAAT ALTIJD OM HET FUNCTIONEREN NÀ EEN BEROEPSOPLEIDING, NIET OM HET SCHOOLDIPLOMA EN ZEKER NIET OM EEN STATUSDIPLOMA.
3.
JONGE MENSEN HEBBEN ALTIJD DE BEHOEFTE TE WILLEN LEREN EN WIJZER TE WORDEN. AFFECTIEF ONDERWIJS GAAT OP HET NIVEAU VMBO/MBO DAN VER VOOR COGNITIEF ONDERWIJS.
4.
HET MINISTERIE VAN ONDERWIJS HEEFT WEINIG OF NIETS MET HET BEDRIJFSLEVEN EN TECHNIEK EN KENT IN DEZE OOK GEEN VOORTSCHRIJDEND INZICHT.
5.
STEEDS MEER GELD VOOR STATUSSYMBOLEN, NIVELLERINGSBELEID EN SPEELTJES ZIJN NUTTELOZE EN CONTRA PRODUCTIEVE INVESTERINGEN.
6.
DE KWALITEIT VAN EEN TECHNISCHE OPLEIDING WORDT BEPAALD DOOR HET MAKEN VAN (EDUCATIEVE) TER ZAKE DOENDE KEUZES EN NIET OF NAUWELIJKS DOOR HET SLUITEN VAN COMPROMISSEN GEBASEERD OP MENINGEN.
7.
DE START/BASIS VAN IEDER LEERPROCES MOET VOOR DE CURSIST GEZOCHT WORDEN IN BESTAANDE SITUATIES. WONING(INSTALLATIES), KEUKEN-, TUIN-, COMMUNICATIE- EN MOBILITEITSAPPARATUUR LENEN ZICH DAAR BIJVOORBEELD BIJ UITSTEK VOOR.
8.
TECHNISCH BEROEPSONDERWIJS MOET ALTIJD BEDRIJFS- OF BEROEPSGERICHT ZIJN EN NIET WILLEN OPLEIDEN VOOR IETS VAAGS ALS EEN HOGER GEKWALIFICEERDE OPLEIDING.
9.
EIGENTIJDS TECHNISCH BEROEPSONDERWIJS KAN ALLEEN MAAR EMPIRISCH TOT ONTWIKKELING KOMEN EN DUS DOOR ERVARING EN VOORTSCHRIJDEND INZICHT.
10.
HET NUT VAN BEROEPS-, BEDRIJFS- EN LEVENSERVARING IS VOOR LERAREN IN HET VMBO/MBO VAN VEEL GROTER BELANG DAN SCHOOLKENNIS VAN PSYCHOLOGIE, PEDAGOGIE OF ONDERWIJSKUNDE.
11.
LERAREN MET EEN ALFA-ACHTIGE VORMING EN/OF ATTITUDE KUNNEN GEEN TECHNICI OPLEIDEN OF POTENTIËLE TECHNICI MOTIVEREN VOOR TECHNISCH ONDERWIJS TE KIEZEN.
12.
DE OUDE AMBACHTSCHOOL MET HAAR SPECIFIEKE CULTUUR EN INRICHTING IS AL EEN HALVE EEUW OVERLEDEN EN IS DUS EEN GEPASSEERD STATION. NU IS HET TIJD VOOR EEN COO IN IEDER TECHNISCH OPLEIDINGSINSTITUUT.
Geweldig! Met name stelling 11.
Helemaal mee eens wat van der Velde zegt. Mijn ambachtschool opleiding heeft mij altijd geholpen,ook na HTS en in mijn eigen onderneming. Zelfs nu ik gepensioneerd ben, heb ik nog profijt van die opleiding bij mijn hobby.
Wim Rhebergen
Oud ondernemer.77
De onderwijskrachten in het basisonderwijs zijn grotendeels a-technisch en ze hebben bovendien een aversie voor techniek. Schoolbesturen bestaan voor het grootste gedeelte uit alfamensen met een preoccupatie voor kosten. De overheid heeft geen oog voor de hogere kosten en inspanningen bij techniekopleidingen. Het huidige niveau en omvang van het techniekonderwijs zijn voor mij dan ook geen verrassing. De verbeteringen liggen voor de hand, maar komen mijns inziens helaas veel te laat.
Dit is inderdaad helaas de realiteit, maar uitsluitend met “huilen” waarom het zo slecht gaat met het technisch onderwijs komen we er niet.
Wij hebben 1,5 jaar geleden een CNC draai en freesopleiding gestart,
waarin we leerlingen in 8 weken (ja…8) leren CNC programmeren, simuleren, produceren, (verspaning) en controleren.
Hoe ? Eerst begonnen met 35 machinefabrieken te interviewen. en scherp geluisterd wat zij verwachten van een CNC medewerker(ster)
Dat wat het bedrijfsleven nodig heeft,…. dat leren wij de cursisten.
PS iedere cursist heeft ook direct een baan gekregen in CNC
Harm Kort
http://www.technischcommercieeladvies.nl
Waarom neemt Nederland geen voorbeeld aan het Duitse systeem?
Of beter is dat we zelfs een bundesstaat worden. Hebben we meteen een achterland.
Als oud docent wtb aan een HTS heb ik de zaken verkeerd zien gaan in het technisch onderwijs vanaf 1990 (HOS) nota. Er word hier alleen over MBO en VMBO gesproken maar HBO (waarom geen HTS meer) word er buiten gelaten. Is het zelfde probleem.
De beste leerschool is meer praktijk vormen in het onderwijs. Of het nou VMBO, MBO en of HBO is.
Mijn stelling is altijd geweest (als voorbeeld wtb) en zal het ook blijven: Leer studenten de basis vakken als draaien, frezen, slijpen, lassen,plaatwerken, verbinden, samenbouwen. etc. Iemand die erg geïnteresseerd is in het vakgebied leert wel bij vanuit VMBO –> MTS –> HTS –> TU eventueel.
Studenten weten dan wat ze leren en waarom. Zelf heb ik bijna alles in deeltijd (avondopleiding) gedaan. Het heeft mijn geen windeieren gelegd.
Goeie stellingen, maar ik ben het niet met alle eens. De overheid heeft wel degelijk geld over ( bijv. RIF voor MBO) voor beter onderwijs. Kijk eens op onze site, wij zijn vertegenwoordiger van Lucas Nulle E-learning systemen. Theorie en praktijk ineen, via de pc. Voor vmbo, mbo en hbo. http://www.new-age-learning.nl
Gr. Jos