Het vastzetten van rollen plaatstaal zodat deze tijdens transport op hun plek blijven, geeft nogal wat uitdagingen. Traditionele methoden (zoals houten steunen en blokken) zijn lang niet altijd veilig. Bovendien zijn ze vaak nodeloos complex, niet duurzaam en werken ook nog eens kostenverhogend. Dat stelt Lankhorst Engineered Products. Het bedrijf uit Sneek stelt een oplossing te hebben die tijdens Blechexpo in Stuttgart live wordt gepresenteerd.
Eerst naar de huidige situatie: de meeste bedrijven maken bij het vervoeren van stalen rollen met een dieplader dikwijls gebruik van houten steunen en blokken. Deze opties hebben de nodige nadelen, legt Lankhorst Engineered Products uit.
Het is allereerst arbeidsintensief en tijdrovend: voor elke rol moeten werknemers vaak een op maat gemaakt houten frame bouwen of vastspijkeren, wat extra laadtijd en arbeid kost. Bij gebruik van dergelijke conventionele methoden hebben operators vaak te maken met extra stilstandtijd en hogere kosten.
‘Hout lijkt goedkoop’
Vervolgens wijst het bedrijf op hoge materiaalkosten. Hout lijkt misschien per stuk goedkoop, maar dat verandert als bij elk volgend transport nieuw hout moet worden gebruikt. Zo zijn, gedurende de hele levensduur, wegwerphouten steunen zeer onrendabel.
Daarnaast is sprake van milieuverspilling. De meeste houten steunen kunnen slechts één of enkele keren worden gebruikt voor ze op de vuilstort terechtkomen of worden verbrand. Dit verspilt natuurlijke hulpbronnen, terwijl een dergelijke cyclus van eenmalig gebruik ook ecologisch niet duurzaam is, stelt het bedrijf.
Verder zijn er bij de traditionele vastzetmethoden risico’s op het gebied van instabiliteit en schade: Houten blokken kunnen tijdens het transport barsten, splinteren of wegglijden onder zware rollen. Zelfs goed vastgezette houten blokken kunnen onder dynamische krachten van hun plek raken.
Daardoor kan een rol verschuiven of uit zijn bevestigingen ‘klimmen’. Het gevolg kan schade aan de rol zijn of zelfs een gevaarlijk ongeluk als een rol van 10 ton op de vrachtwagen verschuift.
KLP Coil Transport Cradle

Lankhorst Engineered Products geeft aan een innovatief antwoord op deze uitdagingen te hebben ontwikkeld: de KLP Coil Transport Cradle (CTC).
Deze herbruikbare, dikwandige kunststof dragers zijn speciaal ontworpen voor het vervoeren van staalrollen op diepladers.
Het combineert volgens het bedrijf “veiligheid, duurzaamheid en langdurige prestaties in één slim ontwerp”.
Een set van twee draagondersteuningen houdt een staalrol stevig op zijn plaats. Het is tevens een duurzaam alternatief voor traditionele steunen. De CTC is de nieuwste toevoeging aan het assortiment coil handling-producten van Lankhorst Coil Storage Solutions.
Belangrijk is dat de KLP Coil Transport Cradle TÜV-gecertificeerd is en getest volgens VDI 2700, de strenge Europese norm voor ladingzekering.
In de praktijk betekent dit dat onafhankelijk is aangetoond dat het systeem zware rollen onder reële transportomstandigheden veilig vasthoudt. Ook voldoet het aan de hoogste veiligheidseisen, stelt het bedrijf.
100% gerecycled kunststof, opnieuw te recyclen
Elke cradle is vervaardigd uit hoogwaardig 100% gerecycled kunststof, dat na een lange levensduur (zeker honderden ritten) volledig recyclebaar is.
De cradle is ontworpen voor meervoudig gebruik en past door zijn stapelbaarheid perfect in retourlogistieksystemen (net als herbruikbare pallets, zoals het bedrijf die heeft in de vorm van de KLP Rollpallet). Zo is de cradle terug te sturen en steeds opnieuw te gebruiken.
Elke set van twee dragers kan een stalen rol met een diameter van 900 tot 1.250 mm en een gewicht tot 10 ton goed en veilig dragen.
Dankzij deze flexibiliteit hebben vervoerders voortaan geen aparte trailers met uitsparingen voor de ronde ladingen meer nodig. Met de nieuwe cradles voldoen namelijk ook de standaard diepladers aan het veilig vervoeren van de rollen.
Het ontwerp van de cradles houdt de rol stevig op zijn plaats, waardoor het risico op verschuivingen of beschadigingen, zelfs op hobbelige wegen, drastisch wordt verminderd. Ondanks hun robuustheid zijn de dragers eenvoudig te hanteren en voegen ze minimaal gewicht toe.
Door beweging te voorkomen, beschermt het niet alleen de rol zelf, maar ook de mensen en voertuigen eromheen. “Elk aspect van de CTC is ontworpen met het oog op veiligheid, gebruiksgemak en duurzaamheid”, aldus Lankhorst Engineered Products.
‘Doorbraak in transport rolstaal’
Met bijna 25 jaar ervaring in opslag- en transportsystemen voor rollen heeft
product area manager Bas Brouwer van Lankhorst Engineered Products uit
eerste hand gezien hoe inefficiënt wegwerpbare houten dragers zijn. Zijn
diepgaande kennis van de sector leverde waardevolle input op voor de ont-
wikkeling van de KLP-rollen-transportdrager als praktische oplossing voor
de transportuitdagingen van vandaag.
De overstap van wegwerpbare houten opties naar de herbruikbare KLP Coil Transport Cradle betekent volgens het bedrijf “een doorbraak voor de staallogistiek”.
In plaats van het hout na elke levering weg te moeten gooien, kunnen vervoerders nu een CTC in hun activiteiten integreren en deze meermalen gebruiken.
Minder verspilling dus goedkoper
“Op termijn leidt dit tot een drastische vermindering van materiaalverspilling en kosten. Waar een houten frame misschien maar één keer gebruikt kan worden, blijft een CTC-set keer op keer waarde leveren.”
Ook de milieuvoordelen zijn evident. “Door wegwerphout te elimineren, vermijden transportbedrijven de eindeloze cyclus van het kappen van bomen, het verwerken van hout, het eenmalig gebruik ervan en vervolgens het weggooien ervan.” Behalve minder afval nemen zo ook de kosten per transport af.
“Toonaangevende multimodale transportbedrijven zoals P&O Ferrymasters zijn
voortdurend op zoek naar manieren om de veiligheid en efficiëntie bij het vast-
zetten van zware rollen te verbeteren. Herbruikbare dragers zoals de KLP Coil
Transport Cradle zijn ontworpen om precies aan deze behoeften te voldoen: ze
verkorten de laadtijd en verbeteren de veiligheid van de chauffeur in vergelij-
king tot ondersteuningen van wegwerphout.”
Niels van der Putten, P&O Ferrymasters
De CO₂-voetafdruk van een complete set van twee KLP Coil Transport Cradles bedraagt slechts 22,54 kg CO₂-eq. “Dat is een fractie van de uitstoot die zou worden gegenereerd door meermalen houten steunen te maken en weer weg te gooien.”
Bovendien is een CTC volledig recyclebaar als na vele jaren uiteindelijk het einde van zijn levensduur bereikt is.
‘CTC is veilig en voorkomt schade’

De veiligheid en schadepreventie worden eveneens enorm verbeterd met de KLP CTC, stelt het bedrijf.
Traditionele houten blokken kunnen verschuiven of vervormd worden onder een staalrol van 10 ton, waardoor deze tijdens plotseling remmen van de blokken afloopt.
Maar de speciaal ontworpen set van 2 kunststof draagondersteuningen is juist ontworpen om beweging van de rol onder dynamische belastingen te voorkomen.
CTC houdt de rol stevig op zijn plaats. Dit vermindert het risico op transportschade (geen platgedrukte randen meer) en elimineert vrijwel volledig de kans dat een rol omvalt met alle catastrofale gevolgen van dien.
Bovendien blijft de trailerbodem schoner en minder gevoelig voor schade doordat er geen spijkers of houtsplinters los kunnen raken.
‘Eenvoudig aan te brengen’
Voor chauffeurs en laders is het bovendien veiliger en prettiger werken. Zij kunnen de cradles en eenvoudige spanbanden veel veiliger en sneller aanbrengen dan te moeten worstelen met stapels hout en zware kettingen, geeft het bedrijf aan.
De bevestiging gebeurt snel en eenvoudig met behulp van standaard ratelbanden (dus geen transportkettingen of spijkers meer). Dit versnelt het laden en lossen. Ook wordt het oppervlak van de rol beschermd tegen krassen of deuken.
“Er is minder belasting en minder risico op letsel tijdens het vastzetten, en de algehele workflow voor laden en lossen is gestroomlijnd. Zo is het niet nodig om houten constructies te bouwen of na levering de splinters in de trailer op te ruimen”, aldus het bedrijf uit Sneek.
“Als staalproducent die zich inzet voor duurzame praktijken, verwelkomen we
innovaties die afval verminderen en de veiligheid in onze toeleveringsketen
verbeteren. Een herbruikbare houder die wegwerphout overbodig maakt, past
perfect bij ons doel om de CO2-voetafdruk van de staallogistiek te verkleinen.”
Jan Palma, Tata Steel Nederland
2 opties voor verplaatsen
Om het gebruiksgemak te vergroten kunnen rollen die in de KLP Coil Transport Cradle zijn vastgezet, op 2 manieren worden opgetild en verplaatst: ofwel via het oog van de rol nadat deze in de cradle is vastgezet, ofwel door de cradles rechtstreeks met een vorkheftruck op te tillen. De eerste optie is ideaal voor het verplaatsen van de complete opstelling binnen een magazijn of voor het voorbereiden voor transport.

Een enkel paar KLP-dragers is geschikt voor een breed scala aan afmetingen van de staalrol (met diameters van 900 tot 1.250 mm) en ondersteunt tot 10 ton, waardoor volledige stabiliteit wordt geboden, ongeacht of de rol in de lengte- of breedterichting op de trailer is geplaatst.
Meer informatie
KLP Coil Transport Cradle (CTC)
Live tijdens Blechexpo
De KLP Coil Transport Cradle wordt voor het eerst live gepresenteerd tijdens de Blechexpo, van 21 t/m 24 oktober in Stuttgart. Lankhorst Engineered Products is te vinden in hal 10, stand 10302.
