Nieuws

VDL Bus Chassis kiest lasrobot Valk Welding

De robot kan over 9 assen vrij bewegen, waardoor een optimale bereikbaarheid wordt verkregen (foto: Valk Welding).

VDL Bus Chassis in Eindhoven last sinds enige maanden complete modules voor busonderstellen met een lasrobot. Valk Welding leverde daarvoor een installatie die modules variërend van 2,5 tot 5 meter vierkant over 11 assen manipuleert en met de robot last. Dat meldt Valk Welding in haar eigen medium Valk Melding

Het gaat bij de installatie vooral om de omvang en de snellere  wisseling van de modules, evenals de flexibiliteit en de rechtheid van de modules na het lassen. Dit levert VDL Bus Chassis een betere productiviteit op. Na VDL Containersystemen en VDL Bus Modules is het het derde bedrijf binnen VDL groep waaraan Valk Welding een lasrobotinstallatie heeft geleverd.

De modules voor busonderstellen werden voorheen handmatig gelast. De nieuwe robotlasinstallatie last niet sneller, maar de tijdwinst zit met name in de automatische handling van de modules. Het gaat 32 procent sneller dan voorheen.

Over 9 assen

De installatie bestaat uit een Panasonic TL-2000WGH3 die compleet met hoogte- en dwarsverplaatsing over een track wordt gepositioneerd. Daarmee kan de robot over 9 assen vrij bewegen, waardoor een optimale bereikbaarheid wordt verkregen. De modules worden in een frame geklemd en in een C-frame gehangen, waarna ze gepositioneerd worden door een zware manipulator die over 2 assen kan bewegen. De constructie van de frames en de pneumatische klemmen zijn door VDL Bus Chassis verzorgd.

Korte wisseltijd

Met 1 opspanmogelijkheid op de lastrobotinstallatie moet de wisseltijd voor de frames met de modules zo kort mogelijk gehouden worden. Een compleet frame is nu in 3 minuten te wisselen. Daarvoor is een railsysteem ontwikkeld waarmee karren met de frames worden verplaatst. Nu gebeurt dat nog handmatig maar de bedoeling is dit later van op afstand bestuurbaar wordt.

In Valk Melding nummer 1 van 2017 staat het complete verhaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven