Twitter groeit sneller dan welk sociaal netwerk dan ook: 1043% meer unieke bezoekers in mei 2009 ten opzicht van mei 2008. Nu iedereen er zich mee gaat bemoeien, heeft ook iedereen een mening over de impact van Twitter en die zijn blijkbaar verdeeld.
In Iran is inmiddels duidelijk dat Twitter niet alleen een handig medium is om te communiceren, maar dat je er ook censuur mee kunt omzeilen en foto’s van verboden demonstraties met de wereld kunt delen.
In de metaalwereld zie je bijvoorbeeld dat Fanuc actief is op Twitter en YouTube. De beursorganisatie van EMO Milaan 2009 is intussen ook present op YouTube en Facebook. Ook Metaal Magazine is nu te volgen via Twitter.
Op eMarketer.com* stond een artikel met verschillende meningen die de afgelopen tijd het nieuws haalden.
Enkele ‘gelovigen’:
– Tijdschrift Time schrijft in een artikel: “As Twitter grows, it will increasingly become a place where companies build brands, do research, send information to customers, conduct e-commerce and create communities for their users.“
– Het bedrijf Bob Evans Farms, met meer dan 700 restaurants in de States en een eigen lijn met producten, gebruik Twitter om hun merk neer te zetten: “It can be used to build brand recency, loyalty and is a traffic generation tool in which links within profiles and tweets can direct people to specific areas of a site, microsites and blogs.”
– Ook Dunkin’ Donuts ziet Twitter als een communicatiekanaal richting hun 6.000 followers: “It’s another place where customers who really care about the brand can have a conversation with us.”
En enkele twijfelaars:
– In een artikel op iMediaConnection.com vindt auteur Jason Clark dat het belang van Twitter wordt overdreven: “Twitter’s fame and glory is not going to last. I predict Twitter will find its social media and marketing niche, but I cannot see it being nearly as important as some marketers are making it out to be.”
– En misschien krijgt Clark wel gelijk, want een onderzoek door Participatory Marketing Network (PMN) wees uit: “Only 22% of Gen Yers used Twitter, a surprisingly low percentage since the survey found that 99% claimed to have an active profile on at least one social networking site.”
De toekomst zal het uitwijzen. Wel boeiend om te zien hoe sommige bedrijven Twitter al in hun marketingstrategie hebben opgenomen. Lees hier het hele artikel.
(Met dank aan Peter de Haas en Maurice Matser van Reed Business)