Turboslijper halveert slijptijd trambodem • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Turboslijper halveert slijptijd trambodem

Tram 3000 heet een nieuwe
generatie tramstellen, die de verouderde modellen van het Brusselse
vervoersbedrijf stap voor stap moeten vervangen. Eurorail Sint-Michiels van
Bombardier Transportation heeft de aanbesteding voor de bouw van 60 van deze
tramstellen verkregen.

Het tramtype 3000 is met een lage instap ontworpen met speciale aandacht voor de bodemgroep. Door de constructie kunnen de stalen- en aluminiumbodems niet geheel uitgevlakt worden. Daarom zijn de voorbereidingen voor het vastlijmen van de PVC- of tapijtvloerbedekking met traditionele gereedschappen tijdrovend en arbeidsintensief geweest: lasnaden wegslijpen, fouten voorkomen en eventueel verhelpen, rondingen en verdiepingen moeten met plamuur worden opgevuld en afgeschuurd worden.

Wanneer dat alles niet gebeurt, komen er vouwen in het tapijt of komen er blazen in de PVC-vloerbedekking. Omdat men als doel had gesteld de slijp- en schuuractiviteiten sneller en vooral ergonomischer uit te voeren, vond men bij Atlas Copco de juiste machines. De GTG 21, een persluchtslijpmachine met turbinemotor, beloofde een halvering van de slijptijden en tegelijkertijd een trillingsniveau dat beduidend onder de 2,5 m/s2 ligt. Deze waarden liggen nog beneden de strenge grenswaarden van de EU-trillingsrichtlijn. De slijper heeft uiteindelijk gezorgd voor vijftig procent tijdsbesparing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven