Turbineschoepen efficient frezen • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Turbineschoepen efficient frezen

Tijdens het Pre EMO 2011 Event, waarbij Sandvik zo’n 50 journalisten van over de gehele wereld in Sandviken in Zweden had uitgenodigd, hielden specialisten van de Zweedse gereedschaps-fabrikant een interessante demo over de productie van turbineschoepen.

Sandvik Coromant doet in haar laboratorium veel onderzoek naar veel voorkomende of complxe verspaningstechnieken. Een daarvan is de productie van turbineschoepen uit volmateriaal. In het laboratorium werd op een Mazak Integrex 410 de productie van een turbineschoep in acht stappen nagebootst. Als uitgangsmateriaal werd een stuk massief martensitisch materiaal X22CrMoV12-1 gebruikt. Tijdens de demo werd het voorfrezen en het nafrezen van de schoepvorm gedemonstreerd. Opvallend waren daarbij de freestechnieken en de bijbehorende slijtage van het gereedschap.

 

Turbineschoep frezen bij Sandvik Coromant.JPG

Sandvik toonde de verspaning van een turbineschoep in een aantal stappen (foto’s: Paul Quaedvlieg)

 

Het voorfrezen gebeurde met een Sandvik CM300 B frees met een diameter van 50 mm en vijf wisselplaatjes, waarbij er steeds weer een laagje materiaal werd afgefreesd (het zogenaamde ‘waterline milling’). Bij het voorfrezen (snijsnelheid 280 m/min, aanzet 0,4 mm) kan het gereedschap meteen vol in een rechte lijn het materiaal ingaan, maar hierbij is de slijtage van het gereedschap groot en heeft een korte standtijd.

 

Turbine frezen bij sandvik met rollende beweging .JPG

Door bij het voorfrezen met een rollende beweging het materiaal in te gaan, bleven de spanen kort aan de uitgangszijde en trilde het gereedschap minder, waardoor de slijtage ook veel minder was

 

Het nafrezen en op maat frezen gebeurde vijfassig. Er werd gebruik gemaakt van een Coromill Plura met een diameter van 10 mm, vier snijkanten en een radius van 3 mm. Door het simultaan frezen (snijsnelheid 250 m/min, aanzet 0,18 mm) waarbij de Z, Y, B, en C-as continue bewogen, ontstond de uiteindelijke schoepvorm. De hoogte tussen de verschillende banen (in X-richting) bedroeg daarbij niet meer dan 0,02 mm.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven