Systemen voor tracking en tracing worden steeds populairder in het Nederlandse bedrijfsleven. Van de grote transportbedrijven gebruikt inmiddels ruim de helft een systeem waarmee voertuigen en ladingen kunnen worden gevolgd. En driekwart van de grote bedrijven zonder zo’n systeem heeft plannen tot aanschaf. Als voornaamste redenen daarvoor worden voordelen als grotere efficiëncy, extra service voor de klant en betere controle genoemd. Dit blijkt uit onderzoek dat KPN heeft laten uitvoeren door Transport en Logistiek Nederland naar het gebruik van tracking en tracing bij 1100 bedrijven.
Een systeem voor tracking en tracing maakt het mogelijk een voertuig of lading vanuit kantoor te volgen. Een boordcomputer of PDA in de wagen staat via GSM, GPRS of UMTS in verbinding met een computer op kantoor. Op het beeldscherm bij de transporteur op kantoor is zo te volgen welke route een voertuig met zijn lading aflegt. Bovendien kunnen planners op kantoor en chauffeurs onderweg via het systeem eenvoudig en snel gegevens uitwisselen. Dat bespaart veel tijd en kosten en het komt bovendien de verkeersveiligheid ten goede. Uit het onderzoek blijkt dat hoe groter het bedrijf is, hoe groter het belang is dat men hecht aan het volgen van een lading. Bij bedrijven met een wagenpark van meer dan 100 voertuigen vindt maar liefst 81% dit belangrijk. Op dit moment is de mobiele telefoon nog wel het populairste middel voor contact met de chauffeurs. Maar hoe groter het bedrijf, hoe meer gebruik wordt gemaakt van een tracking-en-tracingsysteem. Van de bedrijven met meer dan 100 voertuigen heeft 56% zo’n systeem. Van de grote bedrijven die hier nog niet over beschikken, is 71% van plan in de nabije toekomst zo’n systeem aan te schaffen. Vooral in de deelmarkten autotransport, distributie (vervoer van goederen), intermodaal en koeriers is een tracking-en-tracing-systeem populair. Bij intermodaal kiest de vervoerder voor elke lading de beste combinatie van middelen (ofwel ‘modaliteiten’) van vervoer. Bijvoorbeeld de trein voor de lange afstand en de vrachtauto voor fijnmazige distributie. Als grootste voordeel van tracking en tracing noemen de meeste bedrijven dat er minder telefonisch contact tussen chauffeur en kantoor nodig is. Ook vindt de meerderheid dat zo’n systeem helpt om klanten beter en sneller te informeren (85%), het bedrijf efficiënter te organiseren (72%) en een gevoel van controle te krijgen (64%). Ruim de helft van de bedrijven vindt bovendien dat tracking en tracing het eenvoudiger maakt om het wagenpark te organiseren en dat het de concurrentiepositie verbetert. De invoering van zo’n systeem vergt geen ingewikkelde technische handelingen, zo meent 58% van de bedrijven. Ook denken de meeste ondervraagden (48%) dat het niet ten koste gaat van het contact met de chauffeurs. Bijna 60% geeft daarnaast aan dat zij weinig weerstand ondervonden van de chauffeurs bij de introductie van een tracking-en-tracing-systeem. Het vooroordeel dat tracking en tracing alleen geschikt zou zijn voor bedrijven met minimaal 10 voertuigen is inmiddels achterhaald. Slechts 27% van de bedrijven, die geen gebruikmaken van tracking en tracing, is het daarmee eens.